Thursday, February 2, 2012

mimpi rasulullah





saya teringat pada mula Allah kenalkan saya dengan tasawuf. proses penyujian hati pada ketika itu tingkatan 4. benar benar melembutkan hati saya. hampir setiap malam saya bangun, hampir setiap malam saya jelajah masjid. pernah seketika saya bangun malam sambil baca buku 'panduan doa doa' . dalam tu ada di tulis amalan jika ingin bertemu dengan rasulullah.


apa reaksi saya?

saya berbelah bahagi hendak amal atau tidak. dan akhirnya tidak kerana saya takut berjumpa dengan rasulullah. saya segan. saya tak tahu nak cakap apa padanya. entahlah perasaan saya pada masa tu. ada juga takut tidak dapat melakukan maksiat lagi.

teruknya saya pada masa tu. tak kenal bahawa nabi muhammad ni seorang yang begitu agung. semua orang bercita cita berjumpa dengannya. tapi saya menolak. dan setelah dewasa sedikit barulah tahu betapa terpilihnya orang orang yang dapat bertemunya. bukan sekadar amalan begitu.

menangis saya setiap kali melihat video Dr Harun Din menceritakan mimpinya bersama rasulullah. sungguh beruntung beliau dapat bercakap , memandang, menyentuh kekasih yang mulia itu. memakaikan kasut padanya sudah satu nikmat yang besar.

Dr Harun Din, cuti raya cina hari saya mendengar perihalnya oleh kawan saya yang balik dari mesir. beliau seorang yang hebat semasa di Al azhar. antara sebilangan kecil yang mendapat pangkat Mumtaz dalam MA beliau dalam bidang usul fiqh. pakar fekah. malah ketua Jabatan Usul fiqh di Azhar sekarang adalah kawan beliau yang mendapat markah rendah sedikit darinya.

hebat, kalaulah sebegini orangnya yang mendapat jumpa dengan rasulullah, Allah, bilalah sampai akan giliran saya.

aku pohon ya Allah dipertemukan dengan kekasihku Nabi Muhammad,

jika tidak di dunia , di akhirat nanti ya Allah..

kerana aku percaya akan janji kekasihmu ini

Kamu akan berada (dihimpun) bersama-samaku orang yang kamu kasihi." 
(Hadis riwayat Bukhari)
walau tak pernah bersua muka
walau tak pernah bertentang mata
walau tak pernah berbual manja
walau tak pernah kerja bersama

tapi...

aku rindukanmu ya Rasulullah.
.
 
 p/s: sedang merancang program malam mahabbah rasulillah. agar seluruhnya mengenali dan mencintai rasulullah. doakan berjalan lancar.
       konferens ummah (k-fiqh) seperti mengajak orang tertentu. kenapa tidak pakar dalam   bidang fiqh Dr Haron din? kita tengok dulu...
       bukan saya nak menunjuk nunjuk sebab amalan sekarang bukan lagi begitu. kalau sekarang pun begitu memang saya tak tulis. banyak main dah.. mursyid takde

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...