Thursday, June 13, 2013

mitsaqan ghalizo

" ai, dah tido ke??" tanya saya melalui corong telefon kepada sahabat di malam pertamanya. ingin minta maaf atas ketidakhadiran di majlis.

waktu itu baru sahaja lepas isya'. kira appropriate jugalah masa call saya.

kedengaran di hujung sana suaranya yang gembira.

yela, sapa tak bergembira selapas baru sahaja selasai akad nikah , menjalinkan satu ikatan halal


ikatan ini adalah satu janji. dalam quran Allah menyebutnya sebagai 'mitsaqan ghalizo'

"Dan bagaimana kamu tergamak mengambil balik pemberian itu padahal kasih mesra kamu telah terjalin antara satu dengan yang lain, dan mereka pula (isteri-isteri kamu itu) telahpun mengambil mitsaqan ghalizo daripada kamu?." surah an nisa ayat 21

mitsaqan ghalizo bermaksud satu perjanjian yang kuat atau berat


di dalam quran Allah menyebut 3 kali perkataan ini di tempat yang berbeza dari ribuan ayat Al Quran dan setiap tempat menunjukkan ianya sangat berat. 


ia menunjukkan bahawa ia adalah satu perjanjian yang penting dan membawa kesedaran yang menakjubkan. 2 lagi tempat adalah perjanjian Allah dengan bani israel yang membuatkan Allah mengangkat gunung tursina dan menghempap keatas mereka.  satu lagi adalah perjanjian agung antara Allah dan para rasulnya.


sungguh isteri isteri itu adalah amanah dan perjanjian kita dengan Allah dan bapa mereka. bayangkanlah jika perjanjian ini di mungkari di atas adalah gunung tursina yang bersedia untuk menghentam. 


banyak sekali tafsiran dari ulamak mengenai perkataan ini. semuanya menunjukkan di sana ada tatacara dalam menunaikan tanggungjawab ini.


buat sahabat, Dr Nazil selamat menunaikan perjanjian yang telah dilafazkan.. saya percaya kamu adalah yang terbaik dalam melaksanakanya.


barakallahulakuma wa baraka 'alaikuma wa jama'a bainakuma fi khair



Dr Nazil Azadi dan Dr Raihanah

selamat melayari bahtera rumah tangga.



p/s: ya, saya memang tengah baca buku pasal kahwin walaupun tak tahu bila lagi.
       tiada preview untuk next post

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...