Sunday, August 1, 2010

ciri-ciri wanita solehah idaman lelaki soleh

pada suatu hari ada seorang sahabat bertanya sudah kahwin ke belum? dah bertunang? atau dah berpunya? jujurnya saya jawab tidak. belum sampai lagi. dan terus dia bertanya ciri-ciri yang saya idamkan (cheewah!!!). saya kalu boleh xnak la jawabkan. walaupun penah terfikir tapi macam belum bersedia. saya kata la banyak. tapi dia nak jugak. ingatkan dia bergurau, tapi tampak serius saya pun gitau la secara spontan dalam keadaan malu. malu kot...

saya ingatkan dah tak nak post pasal ni. tapi terjumpa artikel ni kat facebook dan ianya benar. naluri lelaki saya mengatakan kebenaranya. dan ia secara general, bukanlah specifik. tak percaya cuba la baca.

ciri ciri wanita solehah idaman lelaki soleh

1. Kecantikan Dalaman~
Wanita yang tulen adalah wanita yang lemah lembut dalam pewarakannya tetapi prinsip dan nilai hidupnya begitu agung dan tinggi merantai dirinya.Itulah kecantikan dalaman yang sukar ditandingi.

2. Keanak-anakan~
Lelaki suka membela, menjaga, membimbing dan melindungi justeru mereka boleh berperanan menjadi pelindung kepada mereka.Keperibadian wanita yang manja keanak-anakan memang merupakan salah satu keindahannya namun tidaklah berkeanak-anakan yang melampau kerana akan menunjukkan bahawa diri wanita itu tidak matang.

3. Cantik~
NAFSU mengatakan wanita cantik pada rupanya,AKAL mengatakan wanita cantik pada ilmu dan kepandaiannya,HATI mengatakan wanita itu cantik pada akhlaknya.

4. Berakhlak Mulia~
"Dunia adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan dunia adalah wanita yang solehah"Sebagai ibu, terukir di paparan dada.Sebagai isteri, pengubat duka nan lara.Sebagai kekasih, dirindui saban ketika.Sebagai mujahidah, berdiri dibelakang mujahidin.~Ciri-ciri wanita yang solehahTaat kepada Allah.Berbuat baik kepada ibu bapa.Sentiasa taat dan berkhidmat kepada suami dengan sepenuh hati.Menutup dan menjaga aurat.Tidak berhias apabila keluar rumah.Tidak keluar bersendirian atau bersama lelaki ajnabi kecuali bersama mahram.Berbuat baik dengan jiran tetangga.Suka mempunyai anak yang ramai dan berusaha untuk mendidik mereka.

5. Berpegang pada agama~
"Dikahwini wanita itu kerana 4 perkara, kecantikannya, hartanya, keturunannya, dan agamanya. Pilihlah yang paling beragama"

6. Dari keturunan yang baik-baik.~
Seorang wanita yang dari keturunan yang baik2 mudah diterima lelaki. Namun wanita yang berasal dari keturunan yang hina seperti anak zina atau sebagainya tidak wajar merasakan dirinya tidak layak menjadi wanita idaman. Islam mengangkat tinggi umatnya yang bertaubat dan sentiasa memperbaiki diri kerana taqwa menjadi darjat kemuliaan disisi Allah.

7. Bijaksana~
Saidatina Aisyah r.a. merupakan seorang tokoh intelektual terbilang. Sebanyak 2210 hadis sahih berjaya diriwayatkan selama 9 tahun hidup bersama Rasulullah s.a.w. Beliau merupakan fuqoha' (ahli hukum) Madinah yang unggul dan juga berpengetahuan dalam bidang perubatan.~Wanita idaman lelaki ialah wanita yang pandai tetapi tidak menunjuk-nunjuk
pandai kerana ianya mencabar ego lelaki lalu menyebabkan lelaki menyampah terhadapnya.

8. Tidak mempamerkan keseksian~
"Wanita yang berpakaian tetapi sebenarnya telanjang untuk mencari perhatian lelaki, yang melenggok-lenggokkan tubuhnya, yang kepalanya seperti punuk (bonggol) unta, mereka itu tidak akan masuk syurga"
(Hadis Riwayat Muslim)

9. Tidak Cerewet~
Wanita yang cerewet boleh merimaskan lelaki dan mudah menyebabkan lelaki menyampah terhadapnya.

10. Memahami lelaki~
Contoh: Yang berlaku: "Itulah abang! Asyik bekerja aje. Mementingkan diri sendiri... Tak ingat nak balik rumah... Tak abis-abis layan kawan.. kawan.. kawan... Hal rumah ni takkan nak suruh saya buat sorang!"Yang sebenarnya berlaku: Di pejabat, bos sambung meeting hingga pukul 7 malam. Singgah solat Maghrib di masjid. Ada penceramah idola. Dengar ceramah sehingga solat isyak. Dalam perjalanan pulang, kawan lama telefon minta jumpa di warung ada hal penting katanya. Pukul 10 malam baru sampai di rumah.

11. Tidak terlampau cemburu~
"Tidak boleh iri hati melainkan dalam dua perkara iaitu seseorang yang telah dikurniakan Allah harta lalu dihabiskan dijalan Allah dan orang yang dikurniakan ilmu pengetahuan, lalu ia mengeluarkan hukum berpandukan ilmunya (al-Quran dan Hadis) serta diajarkan kepada orang lain" (riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

12. Sejuk mata memandang.
~Bersopan-santun, sentiasa memaniskan muka~ Sentiasa senyum~Menutup aurat~Ramah dan mesra~Menundukkan pandangan.

13. Pandai menaikkan semangat dan bermotivasi~
Lelaki lebih tertarik untuk mencari wanita yang pandai menaikkan semangat dan bermotivasi ketika dia memerlukannya.

14. Canggih~
Wanita yang pandai menyesuaikan diri dengan arus perkembangan semasa tetapi masih mengekalkan ciri-ciri wanita Islam yang berakhlak mulia dan menutup aurat.

15. Mempunyai persamaan yang bermakna~
Suatu hari,Imam Malik hairan melihat burung merpati dan gagak berkumpul bersama. Dengan spontan beliau berkata,"Kedua-duanya bersatu padahal jenisnya tidak sama". Ketika burung itu terbang,beliau melihat keduanya masih ada persamaan iaitu kedua-duanya cacat. Lalu beliau berkata,"Sebab itulah burung itu dapat bersatu".

16. Pemaaf~
Wanita yang suka mendahului meminta maaf walaupun dirinya tidak bersalah digambarkan mempunyai peribadi yang unggul dan mudah disayangi.

17. Seimbang~
Seimbang dari sudut pergaulan, keagamaan, pengurusan diri, dan pengurusan masa.

18. Berkeyakinan diri

19. Mempunyai 'body language' yang baik.(Diulangi, body language ye,samada cara percakapan,kawalan diri di hadapan org ramai dan sbgnya.Yang penting bukan bentuk body seseorang wanita itu yg jd ukuran..:p)

note: Rujukan : Petua Membuat Orang Jatuh Cinta ~ (DATO' DR. FADZILLAH KAMSAH, HAJI MUHAMMAD ZAKARIA, FATIMAH SYARHA NOORDIN)

tapi seperti mustahil untuk seorang itu lengkap sempurna seperti atas. bak kata ustaz hasrizal fikirlah untuk memberi bukan untuk menerima.

banyak-banyak artikel kenapa semua di tujukan kepada wanita ye. kenapa jarang sekali orang menulis ciri-ciri lelaki soleh? mungkin penulis ramai lelaki....

"Di belakang setiap LELAKI yang SUKSES
Biasanya ada WANITA yang LUAR BIASA

namun,
Di belakang setiap WANITA yang SUKSES
Biasanya ada LELAKI
...yang STRESS =P

Tumbuhlah BERSAMA-SAMA..."

Allah tahu apa yang layak untuk kita..

wallahua'lam

14 comments:

izzudin hafiz said...

bnyak sngat ciri2 nie mije...haha...xpe, nnti kau kawen, aku bgi list nie kat bini kau...hhehehe

Al-Mizan said...

hahaha.. aku kopi la. bukan aku yg ckp, setiap lelaki soleh tu yg ckp. kalu ko soleh mesti nk yg ni jgk.

Eiykin Sshi said...

Di belakang setiap WANITA yang SUKSES
Biasanya ada LELAKI...yang STRESS <--ini sgt xboley di'blah'kan ~ mknenya tade la org nk kawen ngn wanita yg sukses..kamu ni la..(-.-'')

tp xpela..didoakan semoga kamu btemu dengan 'mawar bduri' kamu yer..tapi biase dr mesti ngn dr. pastu dr musti kawen awl2..jgn bimbg.hihi..kajian nie.longitudinal stdy lagi..

rabbuna yusahhil,selamat :)

Al-Mizan said...

hahah.. betul ape.. nape x stuju? lelaki ni kan ego.

Eiykin Sshi said...

huhu...tapi tayah la smpai nk stress..ok la kalo wanita sukses tp pndai mmbhgikan mase...takpelah mije, awk cari suri rumah la..xyah yg bkerjaya..lgi2 dr. haa..dr kan sukses.lalalala

assobry said...

Salam..Mije..Ana doakan ente dapat wanita solehah..Bukan hanya pakai tudung jenis solehah..Insya-Allah..

Al-Mizan said...

wslm sob.. insyaAllah , Allah tahu apa yg layak untuk kita..( ko mmg lwak yg bersahaja)

ALFIKRUUMMAH said...

assalamualaikum ..

terbaik la mije..
seronok dengar ungkapan tu..
tp yg difikrkan
kesuksesan wanita dan lelaki itu bergantung kepada usahanya mengenali dunia dan tujuan hidupnya.. kahwin bnyak fungsinya.. hehehe

zaujah dan suaminya berjaya kerana ilmunya dalam bekeluarga, kemahiran yg puitis dan mempunyai perancangan yg rapi..

KCB series bnyak memberi overview tentangnya.. promote ckit.. hehe..

ape2 pun terbaik mije.. bnyak tul ciri2 nya.. kalo mcm tu ana pun nak merangka ciri2 tuk ana pula... jika diberi kesempatan .. :)

syukran

Al-Mizan said...

wslm, amin... jgn salah faham amin, ana cuma copy ciri-ciri ni tapi ana rase apa yg di tulis itu kena dengan naluri. kalu ana list kan sendiri xd la byk ni. haha..

kalu anta xd kesempatan ana bleh tolong..

Anonymous said...

thanks for sharing...

Al-Mizan said...

sharing is caring

noraidah yaakub said...

Anakda Al-Mizan, Alhamdulillah bagus article ini. Tahniah. Dalam kaunseling ia dinamakan yang Idealnya tapi dalam Realitinya kalau dapat 50% pun dah kira bagus tu. Yang lainnya boleh diperkukuhkan dengan tarbiyah dan didikan suami.Kepimpinan,ketokohan, pesona dan kesabaran suami mampu menjinakkan 'harimau' yang garang sebenarnya. Moga Al-Mizan diberikan kurniaan ini. amin

Anonymous said...

tiap kali baca post nie, mesti tak leh elak nak senyum..mcm sekarang hehehe

umishahirah. said...

mohon share hihi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...