Wednesday, June 5, 2013

interest part 2

3 tahun yang pertama boleh di katakan perit juga tanpa study

" ko nampak penat " tegur kawan perempuan saya yang baru saja kawen minggu lepas

masa tu di kafe tengah beli makanan tengah hari.

memang saya penat. mata memang tak bermaya sahaja.

malam pernah ada 2 -3 meeting sekali. program biasa bertindih .

minat tentang kuliah agama saya makin bercambah

di tambah pada tahun 3 permulaan klinikal amat berat bagi saya. pada masa tu macam tak tahu apa apa. minat pun ada takde je. lecturer tanya memang senyum je lah.

di tambah lagi dengan belajar dalam bahasa english. saya yang lemah english memang terpaksa baca berulang kali untuk faham. tidak seperti pre klinikal yang perlu hafal. kalaulah medik itu dalam bahasa melayu, sekali baca saja sudah ingat dan faham. jadi saya perlukan double dari orang lain.

" u'r not competent to be a doctor" prof zaleha, timb dekan akedemik pada masa tu membaca feedback supervisor saya. continuous assesment saya fail.

perasaaan masa tu hanya Allah yang tahu. nasib baik Allah hadirkan sahabat bersama, jika tidak saya tidak tahu boleh teruskan lagi atau tidak.

selepas itu bermula kisah saya yang satu lagi.

saya yang lebih matang melihat perjalanan dunia. satu persatu Allah berikan petunjuk untuk saya teruskan perjuangan. untuk saya tanamkan azam dan minat.

benarlah " Allah tidak pernah meninggalkan kamu...."
ketika makhluk lain semakin menghilang...

terfikir saya pada masa tu macam mana saya nk minat dan rajin belajar perubatan ini??

House MD.
series yang biasa saya tengok memberi saya idea. saya tengok cerita ini bukan kerana minat perubatan tapi seronok lihat argument oleh Dr House itu. sama saya lihat argument Sheldon dalam Big Bang Theory.

Dr wilson bila di tanya bagaimana dia boleh tersenyum melayan pesakitnya yang tak lama kamudian akan mati. konfirm akan mati. tidak bosankah?? apa yang menyebabkan dia boleh terus bertahan dengan patient yang hampir mati.

menarik sekali jawapannya..

dia cuba untuk senyum, melayan pesakit pesakitnya dengan beranggapan di sana ada minat yang belum di jumpai. biarpun dia tidak berminat dengan pesakit, tapi minatnya pada penyakit.

mula mula memupuk minat tu, saya sering bertanya sendiri, kenapa begitu , kenapa begini. cuba kaitkan dengan apa yang saya minat. mencari titik pertemuan antara duanya. dan banyak yang saya tulis dalam blog ini. blog ini jugak salah satu medium untuk saya pupuk minat dengan menulis mengenai kesihatan. tulisan mengenai ' tidur yang bersih' saja menunjukkan respon yg baik. itu salah satu motivasi.

perjalanan di teruskan , minat sudah mula bercambah. akhirnya yang atas ini sudah tidak perlu.

seronok belajar perubatan. ada sesuatu yang special..

kalau nak di tulis di sini sangat panjang.

saya akhiri dengan ayat

" boleh jadi kamu menyukai sesuatu sedangkan ia buruk bagi kamu, boleh jadi kamu membenci sesuatu sedangkan ia baik untuk kamu"

sungguh, Allahlah yang maha mengetahui.

adios...

                                                       sahabat, untuk selamanya..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...