Sunday, June 23, 2013

Copy

Di posting orthopedik yang lepas, saya dan kawan kawan di suruh untuk di balut dan membalut POP. Plaster of paris. Biasanya di gunakan untuk immobilise patient yang ada fracture.

Maka pakailah kami akannya iaitu POP itu. Keras dan gatal. Dengan itu adalah yang bertanya.

Macam mana nak ambil air sembahyang??

Sebab kena pakai 24hour.

Serius saya tak tahu nak jawab. Kalau memang betul sakit dan darurat adala jawapannya. Kalau kita saja saja pakai?

"tak tahu" jawapan saya.

Ia tak sama dengan jawapan bagaimana medical student hendak conduct delivery. Situasi yang tidak sama bagi saya.

Jujur dengan ilmu itu penting. Jika kita tidak tahu maka mengakulah. Apatah lagi sesuatu yang baru..

Seringkali jika ada yang bertanya saya mengenai hukum saya jawab apa yang ulama beritahu. Apa yang ulama ijtihadkan . Bukanlah yang kita baca dan faham lantas mengeluarkan hukum sendiri. Itu bukan darjat kita sebagai orang awam. Saya copy ijtihad para ulama mujtahid.

Itulah yang di jawab oleh ustaz Azhar Idrus ketika ada yang mempertikaikan hukum yang di berikan.


Begitu juga penulisan saya. Tidak sikit pun layak di gelar penulis. Saya hanya copy ilmu ilmu dan penulisan di buku buku yang sedia ada. Lansung tiada idea sendiri. Cuma di olah dengan pengalaman yang sedia ada.

Tapi kerana tuntutan untuk menulis. Kata imam syafie: ikatlah ilmu dengan tulisan. Dan sunah para ulama yang menulis beratus ratus buku dan artikel. Maka saya yang tiada amal baik ini juga cuba untuk menulis.

Allah, kerdilnya diri...
Ceteknya ilmu ini..
Sikitnya amal soleh..

Lantas, apakah yang hendak di bawa menghadap Ilahi??

Merenung jauh.....

P/s: post by iphone

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...