Monday, March 15, 2010

kembara : pesanan untuk lelaki

"Jangan engkau kahwini wanita yang enam, jangan yang ananah, yang mananah, dan yang hananah, dan jangan engkau kahwini yang hadaqah, yang baraqah dan yang syadaqah."
 
  • Wanita Ananah: banyak mengeluh dan mengadu dan tiap saat memperalatkan sakit atau buat-buat sakit.

  • Wanita Mananah: suka membangkit-bangkit terhadap suami. wanita ini sering menyatakan,"Aku membuat itu keranamu".

  • Wanita Hananah: menyatakan kasih sayangnya kepada suaminya yang lain, yang dikahwininya sebelum ini atau kepada anaknya dari suami yang lain.

  • Wanita Hadaqah: melemparkan pandangan dan matanya pada tiap sesuatu, lalu menyatakan keinginannya untuk memiliki barang itu dan memaksa suaminya untuk membelinya.

  • Wanita Baraqah: ada 2 makna, pertama yang sepanjang hari mengilatkan dan menghias mukanya, kedua dia marah ketika makan dan tidak mahu makan kecuali sendirian dan diasingkannya bahagianya.

  • Wanita Syadaqah: banyak cakap tidak menentu lagi bising.

Dicatat oleh Imam Al-Ghazali..

17 comments:

redsugarpaper said...

alamak..mcm kena je yg last tu..abis la...

Al-Mizan said...

sya percaya redsugarpaper ckp menentu.. hehehe

redsugarpaper said...

pesanan untuk wanita xde ke?

Siti Umairah Hamid said...

haha..kak fatimah, samer la kiter..well..the fact is; pompuan bcakap 13000 pkataan sehari, lelaki 1000 je..so baki 12000 tu tak tau la ape yg dicakapnyer

Al-Mizan said...

pesanan untuk wanita ek... ada2.. blum masanya untuk publish.

Al-Mizan said...

umairah: wow, (dah tau dah)

Anonymous said...

hehe.cpt2 la buat pesanan utk wanita kn..nk bc gak..bese la..dua2 ade kekurangan masing2.. :)

Siti Umairah Hamid said...

pesanan penaja: bacelah buku john gray - men are from mars women are from venus..mungkin kiter sumer akan lebih menghargai perbezaan..celebrate diversity! (cewah! sempat agi pomot blog sndri tuh..sori lah ye, mizan. ini sebagian drpd 12000 pkataan aku tu, haha)

Siti Umairah Hamid said...

hah mizan, kantoi minum tgn kiri, kihkih..jgn mare..nnt ko delete ar komen ak ni klu tak suke..sori klu terlepas ckp plak..

Al-Mizan said...

pmpn xbleh kawin dgn org minum tgn kiri ek?

Siti Umairah Hamid said...

hahaha..tader la sampai cmtu skali..tp cuber bc nih:

Diriwayatkan dari Abdullah bin Umar r.a. bahwa Rasulullah saw. bersabda, "Janganlah sekali-sekali salah seorang dari kamu makan dengan tangan kirinya dan jangan pula minum dengan tangan kiri. Karena syaitanlah yang makan dan minum dengan tangan kiri," (HR Muslim [2020])

p/s: kdg2 scara tak sngaja kiter sumer pon boleh terbuat menda2 ni; minum tgn kiri, minum berdiri, berjalan, berlari..eh? ader ea berlari..bg aku ni lebih kpd soal adab & sunnah la, tader la kena mengena ngn bab munakahat pulak..(eh, tp mungkn ader kaitan gak klu nak difikir dgn lebih jauh, cthnya parents tu jd cth ikutan kpd anak2..klu parents minum tgn kiri nnt anak ikut jugak..melalut jauh da aku ni, hehe..)

Al-Mizan said...

baik....

Siti Umairah Hamid said...

hehehe..sori la asyik tinggal komen kt blog ko ni..klu tak suke delete aje la ek

Anonymous said...

http://ustaz.blogspot.com/2009/10/salah-faham-umat-islam-berkenaan-jodoh.html

Al-Mizan said...

syukran anon.. menarik entry tu, bak kata ust hasrizal kena menjadi dulu baru mencari.

nicegoal said...

salam..

mnjdi pngajaran pd semua..
tp skg mcm ramai je yg wanita hadaqah tu..

entahla,sy pun xtau..

Al-Mizan said...

what a nice comment from nicegoal

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...