Monday, May 11, 2009

Permulaan...

assalamualaikum..
penulisan blog ini lebih kepada memaknakan hidup penulis.tidak mempunyai niat lain. sekadar sebagai pengkongsian dalam melalui perjalanan hidup.

Perjalanan hidup ini memang melelahkan, ya sangat melelahkan. manakan tidak, tiap kali kehendak kita di hadapkan ke realiti yang beraneka ragam dan corak warna, haruslah bertahan kerana tidak ingin tujuan hidup kita terpesong. bukan menyoal mengenai halal haram terhadap segala keindahannya tetapi soal menyikapi agar tidak tergoda dan terpedaya dengannya.

Gelombang badai harus di fahami sebagai ladang ujian, masalah dan problem tidak dapat di pisahkan dari hidup, pahit getir menjadi rencah yang harus di rasakan oleh setiap dari kita. jatuh bangun adalah tangga yang harus di lalui dalam menggapai sebuah cita-cita.

Letih, lelah itulah yang sering kita rasakan. kita sering merasakan kejenuhan kebosanan bahkan tidak peduli akan keadaan. namun jangan sesekali kita rasa putus harapan kerana di sebalik semua itu pasti ada sesuatu yang yang dapat kita jadikan pengalaman yang bererti. yang kita perlukan adalah berhenti sesaat. berhenti bukan bererti selesai ataupun sampai, tetapi merenung kembaliperjalanan yang telah kita lalui. berhenti untuk memupuk kembali semangat beramal, mengecas bateri keimanan kita agar tidak redup.

Inilah yang diajar oleh muadz bin jabar RA kepada sahabat dengan ungkapan 'mari duduk sesaat untuk beriman' berhenti sejenak untuk melihat kembali keaadaan iman agar tetap terjaga. kerana segala yang kita alami harus kita alami bukan lari daripadanya. mari kita peruntukan masa untuk selalu memperbaharui iman kita di tengah kesibukan dan hiruk pikuk kehidupan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...