Wednesday, October 12, 2011

breast milk terbaik..

hari last day dalam posting paed di akhiri dengan seminar mengenai nutrition in baby. belajar lah kami tentang pelbagai jenis susu yang sesuai dengan baby mengikut keadaan masing masing. di bawah prof yang paling di geruni. prof W. huuhu

dalam posting ni belajar semua pasal anak bermula selepas dia lahir di panggil neonate sampai la umur berapa ye. 20 barangkali..

post kali ni nk bincang pasal breast milk. mesti tahukan dalam bahasa melayunya apa. dah lama nk tulis tapi bila fikir nk tulis dengan cantiknya mesti niat tu terbantut. nak buat tulisan yang berbunga bunga dan puitis mungkin bukan di medan blog ni. perlu kepada media lain macam risalah BEST kat kolej saya ni. di sini suka saya tulis secara sempoi yang boleh.

mesti lah well known yang breastmilk adalah yang terbaikkan.

nak tahu tak breastmilk ni sangat la sempurna dan terbaik buat anak anak korang nanti. dalamnya penuh dengan segala yang di perlukan bagi seseorang yang mencapai tahap infant atau neonate. dalamnya ada protein yang sesuai dengan usus mereka sebab usus masa ini tidak dapat menyerap protein biasa kita makan. dalam tu jugak ada antibody yang mana baby ini masih belum boleh produce lagi. dalam tu jugak ada calori yang betul betul cukup bagi mereka.

sampaikan specialist specialist ni berusaha sedaya upaya menyediakan sesuatu yang sama dengan breastmilk ini. kalau kita bagi susu lembu tidak akan develop budak tu. perlu di modified dan di panggil humanised cow's milk/infant formula di beri kepada baby yang biasa berada di NICU dan emak mereka tidak dapat menyusukan mereka. jika tidak mencukupi penyusuan boleh mendapat jaundice, di panggil breastfeeding jaundice.

hebatkan.. mereka modified cow milk itu berdasarkan breastmilk bukanlah apa yang baby itu perlukan. faham tak?

Allah menyediakan susu kepada baby yang baru lahir dengan kualiti dan kuantiti yang sempurna. kenapa? kerana Allah lah pencipta kepada setiap bayi itu. dan Allah tahu dengan sempurnanya apa yang baby itu perlukan. tiada keraguan padanya...

kadang kadang kita sering mempersoalkan apa yang Allah bagikan kepada kita. betulkan. itu tak kena ini tak kena, sangat suka mengeluh dan sebagainya. sehingga terlupa yang pada satu ketika dulu Allah pernah bagi sesuatu yang terbaik buat kita.

haruslah di ingatkan bahawa Allah yang menciptakan kita tahu dengan sedalam dalamnya mengenai  kita, dari fizikalnya dan ke dalam batinya.siapakah yang lebih mengetahui apa yang kita perlukan selain yang benar benar mengenali kita.

bolehkah seorang yang memelihara ayam itu memelihara kambing. pastilah tidak. habit ayam dan kambing itu berlainan apatah lagi makanan yang di perlukan. ancaman pun jauh sekali berlainan.

sama juga dalam soal jodoh.  berlapang dadalah jika yang di usahakan itu tidak di capai kerana Allah sedang menyimpan seseorang yang terbaik buat kita. dengan itu kita menjadi tenang. jawapan yang di tunggu hanya salah satu usaha bukanlah matlamat.

tapi usaha jangan lupa...

kempen katakan ya pada susu badan!!!

gogogo.. study2..

2 comments:

Anonymous said...

breastmilk = susu ibu

Unknown said...

breast milk = susu badan
walaupun bukan ibu tetap di panggil breastmilk

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...