Thursday, January 12, 2012

ilmu shortcut

" ilmu itu ada haknya yang perlu di tuntut. " kata abang zaim semasa saya pergi menziarahinya di rumah pada aidilfitri yang baru baru ni.

" salah satunya adalah masa, tidak akan dapat ilmu jika dengan masa yang sedikit," tambahnya lagi

tersentak saya dengan pernyataan itu. lama saya diam memikirkannya. bagaikan baru tersedar dari lamunan yang di reka reka oleh barat. di samping bersyukur dengan orang di sekeliling saya yang tak pernah jemu mendekatkan diri ini pada Allah.

"kalau kita tengok para ulama silam yang kukuh ilmunya itu bukanlah mengambil masa yang singkat, panjang masanya. senang saja nak lihat berapa lama mereka mengembara mencari ilmu?" pengisian ringkasnya lagi

terus saya merenung pada 2-3 tahun yang lepas terutamanya di kampus kuala lumpur. sering saya terlepas dengan pandang akan hak ilmu ini. seperti tiada kemuliaan dan darjat padanya. macam mana?

mestilah dengan belajar last minit...

meskipun pada masa itu adalah jangka masa yang best bagi saya sebab banyak involve dengan aktiviti pelajar. dan itu adalah salah satu alasan saya untuk study last minit. pernah dalam sebulan tu meeting saya setiap malam. balik bilik saja dah pukul 12. tengok facebook then tido. pergi kuliah pulak lambat dan tido je.

tapi alhamdulillah lepas masa pre klinikal sebagai status 'survivor'. gelaran senior bagi...

"rilex rilex sude..."

ayat popular di kalangan kawan kawan. sebenarnya bukan kami sahaja, memang MELAYU macam tu. tidak boleh tengok study sikit dah mula buat suara dan gaya. bagi mereka orang yang pandai atau genius itu adalah yang tak study tapi lulus exam. sampaikan ada yang study sorok sorok supaya di katakan tidak study tapi still dapat score. belajar adalah perkara yang memalukan.

pelikkan melayu nih. saya pun tak tahu dari mana, dan saya pun begitu juga dahulunya..

yang pasti apa yang di momokkan barat adalah begitulah. kita di hidangkan dengan cerita cerita omputih genius. mereka ni masih budak budak tapi sudah masuk universiti. gaya mereka yang selamber. tak payah pegi kuliah pun, jalan pun buat tak kisah je kepada persekitaran. tapi bila di tanya dapat jawab dengan panjangnya. inilah idola orang melayu barangkali.

siapa nak ambil contoh para ulama terdahulu?

semua lupa yang mereka terlebih genius malah adalah karamah...

semua ni salah sekolah sekular jugak.

alahai,
apalah nasib...
bila la nak maju...

minggu lepas di rumah kakak saya sepanjang 2 hari. buka sahaja buku di tanya " nak exam ke?"

nasib baiklah kami pelajar medik di ajar untuk berterusan dalam belajar dan tidak akan habis. kalau tak saya pun malu nak baca buku sorang sorang.

bersambung...

p/s: esok kembali ke HKL untuk lawatan tempat dadah.
       all the best bagi yang menghadapi exam. belajar untuk ilmu bukan maklumat.
        psikiatric yang mencabar minda dan kepercayaan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...