Wednesday, May 9, 2012

psychiatry posting


"brain is the most mysterious thing in the universe" kata prof Maniam


hari pertama saya di posting psychiatry. orang kata posting orang sakit jiwa.


berada di bawah Prof Maniam, bertuah saya katakan. walaupun sebelum tu di momokkan bahawa di bawah prof tak dapat 'berehat' secukupnya.


Prof seorang yang wellknown di dalam psychiatric di seluruh malaysia malah di international. boleh memberi ucapan perdana bukan calang calang orangnya. dia merupakan anak murid psychiatrist pertama di Malaysia menurut sahabat USIM saya.


first expesion saya pada pada posting ini sangat menarik dengan kata katanya seperti diatas.


dengan dia saya banyak belajar tentang manusia. psychology manusia. bukankah seorang pendakwah harus minat dengan manusia seperti entry saya sebelum ini.


apa itu psychology?


bahasa mudahnya psychology adalah apa yang manusia fikirkan dan corak kelakuan.


sangat menarik bila prof menceritakan bagaimana mereka membuat experimen dan aplikasinya pada manusia secara kita tidak sedar.


posting orang sakit jiwa?


salah juga sebenarnya istilah tu. bukanlah semua sakit jiwa atau gila. jika kita depressed yang melampau juga di refer ke sini.


masalah rumah tangga juga di hantar ke sini


jika anak kecil yang hyperactive juga akan di hantar kesini. bukanlah mereka GILA.


tapi yang sakit jiwa memang di hantar ke sini.


stigma masyarakat masih menebal akan kejahilan mereka sendiri


biasalah melayu yang 'state the obvious' apa yang di highlight adalah GILA


Minat?


memang saya seronok mendengar semua ni tapi bukanlah cara saya begini.


mereka ini sangat tenang sedangkan saya ni rush2..


rush of adrenaline??


apa pun sangat bersyukur berada di bawah prof, banyak yang saya belajar mengenai kehidupan yang tiada dalam buku.


percaya atau tidak medical study banyak belajar dengan manusia bukan dengan buku.




teringat ada seorang sahabat post di facebook perbualan dia dengan patient psychiatric masa buat SSM


patient: are u a psychiatrist?


sahabat: no


patient: are u a doctor?


sahabat: i'm medical student


patient: dont be a psychiatrist , i think most of them have psychiatric problem

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...