Wednesday, May 16, 2012

Jodoh Dekat





pertama kali saya mengunjungi blog Ust Fathi suami kepada Ustazh Teh.


saya suka baca komen orang pada artikel daripada artikel itu sendiri.

wah, terkejut dengan berjela jela komen pembaca. masing masing sedang mencari jodoh. ada menawarkan diri sendiri. ada yang menawarkan suami.

masing masing mengaku beragama. masing masing jugak hendakkan yang beragama.

sampai begitu sekalikah tahap 'kebujangan' di Malaysia? mengalahkan pengangguran.

Jaringan Alam Maya

perkenalan di alam maya boleh di percayai ke?

banyak yang saya kenal berlainan di alam realitinya.

ada yang outspoken dengan komen komen yang tajam tapi sebenarnya pendiam

ada yang senyap tapi sebenarnya kritikal thinking

yang lebih berat ada yang alim dan warak tapi di luarnya wallahualam..

ada juga yang huha-huha tapi sebenarnya alim dan warak

susah nak di percayai jika berhujahkan pemerhatian di facebook dan blog

jika ingin di nilai dari segi yang tersirat mungkin reliable seperti dia seorang yang berfikir matang dan berpengetahuan

termasuk saya sendiri

inikan pula jika ingin mencari jodoh

'Ustaz' Jahat

semasa posting Paediatric di HKL saya bertanyakan kepada seorang ibu patient yang membawa anaknya ke situ untuk chemotherapy di sebabkan kanser.

menangis dia menceritakan dia di tinggalkan oleh suaminya sudah beberapa bulan. seorang USTAZ.

suaminya itulah yang membawa dia memasuki islam . berkahwin pun kerana berharapkan dapat di bimbing. tetapi apa yang terjadi adalah sebaliknya.

"nama je ustaz" katanya

sedih bila gelaran Ustaz yang mulia pada suatu ketika dahulu malah lebih mulia daripada gelaran doktor menjadi demikian. fitnah ini meluas dengan di bantu oleh carekarama yang menunjukkan semua ustaz seakan gila seks.

saya hanya mendengar dan berkata sabar.

sungguh Alim dengan agama dan Faqih dalam beragama itu adalah suatu yang berbeza

mana satu yang kita nak?

Jodoh Itu Dekat

 kata ustaz ( tak ingat yang mana) jodoh itu dekat di kalangan kita. jarang sekali ia dengan seseorang yang jauh

keluarga saya boleh di katakan pro aktif dalam memilih jodoh terutama ayah saya. mereka amat memilih dalam hal jodoh anak anak. kami ada Ustaz yang yang tolong mencarikan. namanya Ustaz Redhuan yang memang kenal dengan keluarga kami. Jaringan Ustaz ini juga luas merangkumi pelajar pelajar Al Azhar dan orang orang baik yang lain.

kakak saya telah di jodohkanya dengan seorang graduan Al Azhar. yang juga adalah senior abang saya. yang juga kawan kepada jiran saya. yang juga senior kepada sahabat saya. kan dekat tu.

bagi saya Dekat itu juga bermaksud kelompok yang kita berada.

Lelaki yang Baik untuk Perempuan yang Baik bermula daripada kita yang berada di kelompok yang Baik

kalau kita mahukan seseorang yang soleh tapi tidak pernah kenal atau dekat dengan orang orang yang soleh , mana mungkin akan dapat yang soleh.

dengan mengaku diri seorang yang soleh adalah tidak cukup. kerana bagi orang yang soleh itu mencari dengan melihat sahabat sahabat soleh sekelilingnya.

dekatkanlah diri dengan mereka yang soleh lagi musleh di samping membaiki diri

kerana jodoh itu dekat

Jika Masih Tak Dapat??

Poligami

penyelesaian yang Allah berikan kepada umat islam

kerana benar Allah jadikan perempuan itu lebih ramai dari lelaki

dan juga untuk memelihara nasab

** lelaki suka jika perempuan membenarkan poligami walaupun dia bukan nak poligami pun.

moga Allah kurniakan yang Terbaik kerana Dia tahu apa yang Terbaik

jangan lupa bidadari dan bidadara di syurga..

p/s: macam berkata lebih lebih pulak dengan diri yang tak settle.
       point yang utama ada dampingi orang soleh dan alim ulama', insyaAllah yang lain akan    menyusul
       cakap memang senang..

wallahua'lam

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...