Friday, March 26, 2010

asalkan tak lupa..

hidup kita penuh dengan kelupaan. selalu hanyut tiba-tiba. arus dunia sungguh cepat mengambil kita ke tempat lain. sering juga ia memesongkan arah pandu kita tanpa kita sedar. kita ingat bahawa kita berada di landasan yang betul. benar tapi niat sudah terpesong. begitulah ia sedikit-sedikit menjauhkan kita. sehingga suatu masa pabila datang suatu ujian kita cepat rebah. pada masa itu kita akan kembali semula. itu salah satu hikmah ujian dari tuhan.

contoh yang dekat adalah masa kita tengah belajar. kita belajar kerana Allah. sering kali kita berdoa untuk mempermudahkan segala urusan. selalu juga kita saling memperingatkan bahawa segala untuk Allah. tetapi bilamana dekat dengan exam ataupun assesment, kita mula gelabah. sehingga solat, baca Al quran dan amalan sunat lain kita korbankan. takdir result tidak menyebelahi kita maka masa itu kita mengingat kembali bahawa itu ujian Allah. maka kita terus istighfar....

masa kita berpaling dari tuhan, pernahkan kita merasakan itu satu ujian? sedarkah kita setiap detik dalam hidup merupakan satu ujian. Allah tidak pernah terpejam dari melihat kita. setiap daripada kita ada dalam pengetahuanNya. kemana kita mahu lari? kenapa kita mahu melupakanNya?

ingat lah tujuan kita. jangan ia di pandu arah oleh sebab musabab yang tidak berbaloi. dunia hanya tempat persingahan yang sementara. semua amalan kita harus ada tujuan yang satu. biar dimana kita berada Allah jua lah tempat berharap.

rasa nak tulis pasal ni lepas bertanya pada seorang sahabat. walaupun tahu ia satu gurauan. esok ada DEMO bantah karikatur nabi oleh denmark. pergilah dengan tujuan menunjukkan ketidak setujuan kita terhadapnya. kerana ingin menyucikan nabi kita dari sebarang fitnah. bukan sebab lain.

asalkan kita tidak lupa....

p/s: terambil moto sahabat tu. xpe kongsi2..

4 comments:

jumaat said...

salam..
aiii, kne bayar sewa ni..
tu bukan moto ana sbnrnye...
tp quote dari tok sedare..

'asalkan tak lupe'

ayatnye simple tp cukup berbekas, bergantung kpd ape yg kite sandaekan...

Al-Mizan said...

ooo.. kna byar kt tok sedara la.. btul2

redsugarpaper said...

ni tok sedara..bayar cepat

Al-Mizan said...

ampun tok...
masuk buku dl..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...