Saturday, March 27, 2010

peritonitis

2 hari lepas saya long case dengan supervisor, dr petrik. huh, berdebar jugak. satu je peluang lagi. tapi dengar kata dr ni tak pernah failkan orang( nk sedapkan hati). case yang dapat susah bagi saya sebab tak pernah jumpa. patient tu ada spontaneus bacterial peritonitis (sbp). kalu peritonitis tahu la. boleh la jawab sikit. bila masuk sbp ternganga la.

patient tu india. di diagnose dengan chronic liver failure sebab alcohol. tips yang doctor bagi, bila datangnya indian dengan complain with abdominal pain tanyalah pasal alcohol. kebanyakan ada. most common cause of liver failure adalah alcohol. bila di tanya mereka kenapa minum alcohol? jawapannya boring. boleh jugak...

saja nak bawa kisah arak di sini. walaupun bagi kita terang terang tahu bahawa ia adalah haram. ingat lagi kisah dalam entri KATANYA LILLAH? beliau telah memilih arak sebagai inducer untuk lebih beribadat. akhirnya dengan arak yang dia ambil menyebabkannya melakukan  penzinaan dan akhirnya pembunuhan. arak adalah kepala kepada segala kejahatan.

tahukah macam mana arak di haramkan? islam itu agama fitrah. islam tidak terus mengharamkan arak kepada pengikutnya. sebaliknya secara bertahap. sungguh bijaksana. pertama ia melarang minum arak ini dalam sembahyang sahaja. akhirnya pengharaman secara total..


kenapa arak di haramkan? dalam perubatan sendiri, template untuk kita take history mesti ada soalan mengenai arak ini. ia sangat bahaya. walaupun di sana ada kebaikan pada arak ini. pernah saya dengar ia boleh menguatkan tenaga batin dan dalam novel 'denyut kasih medik' ada mengatakan jika mengambil dengan amount yang betul boleh mengurangkan kanser. mungkin betul. al quran sendiri mengatakan ia mempunyai kebaikan tapi keburukannya melebihi kebaikan.

tapi, setelah banyak hujah yang kita dengar mengenai keburukan arak itu, pernahkah kita terfikir andai kata arak itu baik dari semua segi. apakah kita akan minum?

tepuk dada tanya iman. sudah tentu tidak. andai kata ia baik kita tetap akan turuti perintah Allah. biar apa orang sekeliling kita kata. itulah pendirian teguh. turutilah perintah Allah kerana ia adalah suruhan jangan kita sering mencari sebuah alasan. itu lebih cantik..

melihat negara kita pula yang masih menghalalkan penjualan arak secara terbuka. katanya banyak keuntungan, peluang pekerjaan dan pelancong asing. itu semua alasan. bank bank yang masih melabur dengan syarikat-syarikat arak ini membuatkan punca kewangan kepada umat islam di malaysia masih dalam tahap membimbangkan. punca makan minum mereka makruh. dalam feqah jika bercampur haram dan halal bermakna haram walaupun haram itu sedikit.

"Rasulullah s.a.w. melaknat tentang arak, sepuluh golongan: (1) yang memerasnya, (2) yang minta diperaskannya, (3) yang meminumnya, (4) yang membawanya, (5) yang minta dihantarinya, (6) yang menuangkannya, (7) yang menjualnya, (8) yang makan harganya, (9) yang membelinya, (10) yang minta dibelikannya." (Riwayat Tarmizi dan Ibnu Majah) 

long case grop saya dengan dr petrik yang bermula pkul 9 pagi hingga pukul 5.30 amat berbaloi. nak tercabut kaki ni tapi banyak yang saya belajar. selari dengan kehidupan saya yang baru. dalam entri akan datang. huhuhu

wallahu'alam

p/s: mula study dengan serious... semangat2..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...