Monday, April 12, 2010

bahagia...

hari ni terpaksa tidur lebih. dari pukul 10 pg hingga pukul 4.30 sebab saya kena allergic reaction. badan habis gatal dan broncoconstriction menyebabkan batuk dan susah nak bernafas. semua gara-gara first time makan paru-paru ( ikut tawi la ni). tak sangka pulak dapat bende ni sebab dah berapa tahun tak kena. dulu saya allergic dengan daging lembu. pelik kan? nak kata semua ahli keluarga pernah kena tapi resolve selepas meningkat dewasa.

hidup ni seperti berjalan ke hadapan yang gelap. tak pernah kita tahu apa yang akan kita alami. antara baik atau buruk. semuanya bukan dalam pengetahuan yang lemah kita ini. ada kala ia terjadi seperti yang kita sangkakan. ada juga berada di luar jangkaan.

sebelum lahirnya nabi Muhammad saw, pintu langit itu terbuka membuatkan iblis-iblis dapat masuk melihat apa yang akan terjadi pada masa hadapan. membolehkan orang kafir melalui perantaraan para penilik tahu apa yang terjadi. contoh sejarah adalah bagaimana firaun mengetahui bahwa akan lahir seorang dari bangsa quraisy yang akan menjatuhkannya yakni nabi Musa. meskipun begitu setiap sesuatu itu berada dalam gengaman Allah. orang yang di takuti itu akhirnya di besarkan oleh nya sendiri. hebatkan percaturan Allah...

tidak salah andainya kita sering berharap kepada sesuatu. inginkan sesuatu itu berada dalam lingkingan perancangan kita. tapi kita jangan lupa bahawa Allah lah yang paling berkuasa. apa yang perlu kita buat adalah memberi ataupun menjadi sebaik yang mungkin. pasti kita tidak kecewa.

usah kecewa andai bukan semua milikmu, usah juga kecewa andai kau tidak di dengari, usah kecewa andai kau tidak punya peluang, usah kecewa andai kau di ketepi, usah kecewa andai kau di sakiti kerana semua itu bawah perancangan Allah. Dia hanya menunggu masa untuk memberi kamu satu kebahagiaan.

Orang-orang yang paling berbahagia tidak selalu memiliki hal-hal terbaik, mereka hanya berusaha menjadikan yang terbaik dari setiap hal yang hadir dalam hidupnya
p/s: menjadi kanak-kanak la paling gembira kan?

9 comments:

Anonymous said...

a ah..jadi kanak2 paling best..xyah nak pikir ape2..sume org suke kite..boleh slumber hari2..kite wat salah org x marah.."xpe budak2 lg bukan faham ape2"..

p/s comeynye budak dalam pic tuh..rase cam nak dukung die..(~~)

Unknown said...

betul2.. xd masalah hidup lnsg walaupun ada mslh.. anak buah yg pertama tu

Anonymous said...

waa yeke..mesti sgt disayangi..(~~)..kim salam comel kat die nnt..n tahniah!!

p/s semoga cpt sembuh allergic tuh. saye pun allergic tp seafood..

budak baru blaja said...

ade org kate ..'bahagia itu apabila kite membahagiakan'..konsep membahagiakan kat sini maksudnye..kite bahagiakan org laen laa..contohnya, saye ade sorg kawan nie..bile die sedey atau rase x sedap ht,die akan hepikan org atau die akan tlg org laen..then bile die nmpak org yg die tlg tue senyum..bende yg die susah ht atau sedey td tros hilang..ajaib kan sunnatullah yang Allah jadikan..Islam itu kan sangat cantik ..(~~)

Unknown said...

anon: dh ok lpas tido
budak baru blaja: mcm dh lama blaja je

Anonymous said...

comel nyer die...tahniah yer..
jelous la pd sape2 yg dh dpt anak buah...
kkk sye hri tu gugur..tp x pe..lom der rezeki lagi..
huhu...teringin nk blk ke zaman bdk2...

Unknown said...

emm.. lpas tgok gambar ni mmg rse nk blik tapi ada exam. ntah balik ntah tidak

Anonymous said...

xm..??..huhu..sini pon ngh xm gak...
ape2 hal pon..
good luck yer...
always think +ve..gagal sekali x bermaksud gagal selamanya...

Unknown said...

gud luck jgk...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...