Saturday, January 22, 2011

ukhwah atas fikrah



assalamualaikum wrt

setelah seminggu tak dapat internet menyebabkan oatak dah buntu nak tulis apa. sekadar berkongsi pengalaman semasa balik. balik ke kelantan tak pernah mengecewakan. macam macam ada. i love kelantan, tapi nak try tempat lain jugak.

ok, sepanjang berada kat kelantan kebanyakan masa mesti lah berada kat rumah. kat rumah mestilah tido, tengok tv, setiap kali makan mesti tambah 3 kali, borak-borak dengan mak , pegi dengar kuliah maghrib dan kadang-kadang main game dengan adik.


hari rabu habib umar datang ke kelantan. buat kali pertama saya jumpa habib umar kat kelantan. sebelum saya balik terlepas peluang nak pergi kat masjid wilayah sebab tak de kenderaan. kecewa sangat masa tu. alhamdulillah dapat jugak. dua situasi yang berbeza antara KL dengan Kelantan. surprisingly di kelantan lagi ramai yang datang dan kebanyakannya pakai jubah dan serban dan kebanyakannya juga adalah orang-orang muda. kalau di KL ramai jugak tapi orang dewasa. tapi yang sedihnya pengurusan di masjid kat kelantan tak cantik sampaikan programnya tak smooth. tolak menolak berebut bersalam dengan syeikh. saya dapat duk belakang je sebab demikian.


hari jumaat seperti rutin biasa pergi kat medan ilmu dengar kuliah dhuha tok guru nik aziz. rindu sangat nak dengar. dah lama sangat duk KL. balik pun x sempat nak pergi. nasib baik ada FB boleh jugak dengar kt sini. hari tu masuk surah baru iaitu surah al ahqaf. sebelum tu ust nasarudin bagi ceramah dia. semangat macam biasa la dengan humour kenakan kerajaan.


petang tu pulak pegi jumpa kawan kawan satu matrik pahang dulu. pergi main bowling. 6 game beb. banyak giler. tapi orang belanja takkan nak tolak. semua yang datang ambil medik. dari kanan tu amik kat USM KK. tengah tu twinning program dengan UKM-UNPAD yang paling kiri kat Rusia. sedar tak sedar ramai betul kawan saya yang amik medik. tak termasuk kawan satu U la. ramai sangat.. macam medik tu xde pape je. yang paling kiri tu nak kahwin 2/2 ni dengan orang arab. fuyoo. macam tak percaya. carikan satu...

ari sabtu pulak sebelum balik KL jumpa dengan sahabat sekolah maahad dulu. yang ni paling di rindui. tambahan yang paling kiri tu. lama sangat dah tak jumpa lepas abis sekolah. jumpa 2 orang je ilham dengan iqbal. makan dengan kraf. best2.. banyak sangat cerita masing masing. tak berubah ubah. yang paling seronok bila tahu kami bersama dalam satu jalan dan tarbiyah. sungguh gembira..

sepanjang perjalanan hidup ukhwah tercipta,
pelbagai jenis sahabat yang kita jumpa.
susah senang ada yang bersama
tinggal diri yang belum sempurna

Pertemuan kita kali ini
Bukan sekedar kawan lama tak jumpa
Tapi kita bertemu ada satu makna
Kita punya satu perjuangan

Andai ada kasih antara kita
Kita kembalikan kepada Yang Esa
Agar ia suci tulus dan ikhlas
semoga Alloh memberkati

Sambutlah tangan sahabat saudaramu
Pimpinlah ia melangkah bersama
Satukan hati kita teguhkan ia
Berdiri bersama untuk kebenaran

Perjuangan itu artinya berkorban
Berkorban itu artinya terkorban
Janganlah gentar untuk berjuang
Demi agama dan bangsa
Inilah jalan kita

apa lagi yang lebih menggembirakan hati bila mengetahui sahabat bersama dalam satu wadah perjuangan, menjalani jalan tarbiyah yang sama yang paling penting terbina atas satu fikrah yang sama.

Oleh kerana aku terlalu mengerjakan amar ma'ruf nahi mungkar aku kehilangan kawan, biar hilang kawan kerana perjuangan, tetapi jangan hilang teman seperjuangan." -Uwais Al Qarni-
wallahutaala'alam
 p/s: jap lg pergi ke perlis menghadiri walimah sahabat, syukri mohd noor. barakallahulakuma. semoga selmat perjalanan
When you find that special someone
Feel your whole life has barely begun
You can walk on the moon, shout it to everyone
Allah knows ...
Allah knows.... (zain bikha)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...