Friday, February 18, 2011

betul ke cinta??


pernah ust bertanya siapakah idol saya masa kini dan sepanjang masa.

untuk sepanjang masa pastilah rasulullah. mana mungkin orang islam menjadikan manusia lain lebih agung dari nabi Muhammad saw.

di sambung lagi pertanyaan kenal ke rasulullah?

mestilah kenalkan... jika tanya budak-budak kecik pun pasti kenal kan. yang membezakan kita sejauh mana kita kenali baginda. kalaulah kita bercinta semua hal mesti di ambil tahu. bermula dengan seberat-berat hal hingga yang paling remeh seperti 'kenangan paling menggembirakan'. tapi persoalannya adakah sampai begitu sekali kita mengenal rasulullah?

seerah rasulullah sangat menarik. kalau kita biasa dengar masa zaman kecil-kecil dahulu bagaimana nabi di lahirkan, di tahun gajah, ibu susu baginda isteri baginda apakata pada zaman besar-besar ini upgradekan kepada pengajaran dan hikmah seerah tersebut.

banyak benar hikmah dalam sejarah itu. bermula dengan kenapa baginda di lahirkan di tengah-tengah bangsa arab jahiliyah. bangsa arab jahiliyah sangatlah mundur kalau nak di bandingkan dengan negara di sekelilingnya. ia di kelilingi dengan 2 kuasa yang besar dalam kemajuan masing-masing. di sebelah baratnya adalah parsi dan rome. 2 negara ini maju dalam pembangunan dan penjajahan tetapi rosak dalam akhlak dan agama sehinggakan mereka boleh mengahwini anak perempuan sendiri.

manakala di sebelah timur pula adalah greek yang terkenal dengan khurafat dan dongeng seperti yang kita tengok dalam tv. mereka penuh dengan dewa-dewa seperti herculis, zeus dan sebagainya. nabi di lahirkan dikelilingi oleh mereka. apa yang ajaibnya adalah negara arab ini sedikitpun tidak terpengaruh oleh mereka. dan nabi di pelihara di situ. inilah yang di maksudkan dengan 'la sharkiah wa la gharbiah' mereka ini tidak condong ke timur dan tidak condong ke barat. dan daripada permulaan yang baik ini islam tersebar ke seluruh alam. menarikkan?

banyak faedahnya seerah ini bukan sekadar bacaan untuk rilek-rilek je. daripada seerah keluarnya hukum fiqh. daripada seerah dapat tahu asbabunuzul di mana paling saya suka. daripda seerah kita dapat jalani kehidupan dengan lebih baik dan ber'guide'

kalau di tanya saya buku apa yang paling baik untuk seerah nabawiyah mestilah sirah ibnu hisyam. di tulis oleh Abu Muhammad ibn Malek atau di kenali dengan ibnu hisyam. buku paling lengkap dan menarik setakat ini. TGNA penah syarah kitab ini. yang lagi senang baca bagi orang biasa macam saya adalah 'Raheeq Makhtum' di tulis oleh ulama india pemenang seerah rabitah alam islam di mekah. ada dalam bahasa melayu dan bentuk pdf. di beri oleh sahabat blog saya. (kalau nak boleh bgtau) . kalau nak yang paling sempoi denga tulisan dan bahasa melayu adalah tulisan TGNA sendiri. setakat ni saya ada 3 buah buku seerah yang di tulis bersambung-sambung. baik bukunya dengan ulasan tersendiri. di masukkan juga fiqh dan strategi perang sepanjang hidup rasulullah. menarik2.

bacalah jika kamu cintakan nabi. rasalah kehadiranya dan dekatnya baginda dengan kita. bukan sekadar ucapan cinta itu pada mulut.

masa maulid hari tu pergi masjid negara. syeikh fuad al maliki mengijazahkan kitab syamail muhammadiah karangan imam at tirmizi. rugi sangat datang lambat sikit. bukannya selalu di negara kita ni. hurmmm.. kitab ini membicarakan pula bagaimanakah fizikal, perilaku, ibadah, akhlak dan kehidupan rasulullah mengikut hadis-hadis soheh.


sejauh mana yang kamu tahu?
adakah itu adalah cinta?

seluruh umat islam mengaku cintaka nabi muhammad, cinta manakah yang baginda terima?
tepuk dada tanya iman...

wallahua'lam

2 comments:

azadi merempit kelangit.. said...

cintailah yg Maha Mencintai..

Al-Mizan said...

ko tak dengar ke lagu dlm blog ni? tp dh remove..hehehe
mencintai rasul bererti mencintai Allah.. nak cintai nabi kena kenal, kena ikut.
'katakanlah olehmu( muhammad): jika kamu mencintai Allah maka kamu ikutlah aku maka Allah akan mencintai kamu'-al imran 31

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...