Wednesday, February 9, 2011

mesir, arab dan kita

ada apa dengan Mesir?

bila di sebut mesir apakah yang pertama terbayang di kepala. piramid atau Al Azhar. jika piramid maka meterialistik la anda. piramid hanyalah sebuah binaan purba. di tempat lain juga ada binaan purba cuma bentuknya sahaja yang lain. apa yang popular pada Mesir universiti Al azharnya serta tempat tempat pengajian agama yang lain yang melahirkan beribu-ribu ulama serata dunia. merupakan universiti yang tertua di dunia.

mesir juga tempat lahirnya gerakan islam ikhwanul muslimin yang di asas oleh imam Hassan Al Banna. gerakan islam yang terurus pertama yang lahir selepas kejatuhan khalifah uthmaniah. yang menjadi rujukan kepada para gerakan-gerakan islam di dunia. semuanya pernah berada di bawah tarbiyahnya.

bila di sebut mesir juga pasti kita teringat kisah dalam Al quran. tempat lahirnya nabi Musa dan juga tempat kepala kepada segala syirik yakni firaun. pertembungan antara pesuruh tuhan dan pengaku sebagai tuhan ini tercatit dalam Al quran. bagaimana firaun yang telah mengaku sebagai tuhan beratus-ratus tahun di tenggelamkan dalam laut merah yang tidak mungkin di fikirkannya sepanjang hidupnya yang sentiasa di junjung manusia ketika itu. masyaAllah.. hebat sekali kisahnya. menunjukkan perancangan Allah sangat terperinci dan kadang-kadang tidak terlintas di dalam kepala manusia.

tapi sayang, ketika kita di malaysia di hidangkan dengan kisah-kisah diatas rupa rupanya sudah berpuluh puluh tahun negara itu di perintah dengan regim yang zalim. sebelum regim hosni mubarak lagi. tak pernah pun kita tahu melalui akhbar-akhbar tempatan.  pembunuhan-pembunuhan kejam terhadap pejuang islam di sana juga kita lupa sehingga baru-baru ini seperti syed qutb, mustafa masyhur, said hawa dan hassan al banna sendiri. regim ini jugalah yang menghulurkan persahabatan dengan Israel dan Amerika menyekat Palestin menyebabkan rakyat palestin mati kelaparan dan di bunuh. maka tidak hairanlah apa yang di fatwakan oleh syeikh Dr Yusof al qardawi bahawa sesiapa yang mati dalam demonstrasi itu adalah syahid.

“ Saya mengucapkan syabas kepada para pemuda yang menyertai siri-siri demonstrasi di atas keberanian, kecekalan, kemahuan dan sikap tidak berganjak mereka daripada lokasi-lokasi demonstrasi. Saya katakan kepada mereka, samada kamu menjadi orang-orang yang mulia dan bahagia, atau kamu mati sebagai para syuhada’'. - Dr Yusuf Al-Qardawi - 
ada apa dengan arab?

kalau dulu kita melihat orang memakai jubah itu satu perkara yang akan mengangkat darjat. di hormati. lama kelamaan kita sedar bahawa semua orang arab adalah memakai jubah berserban. tapi tidak semua baik dan alim. ada yang melompat-lompat menonton bola sepak. ini kerana itu pakaian biasa mereka. bagaimana kita boleh menghormati seseorang hanya dengan memakai jubah? malah kita kadang kadang saya sendiri pernah menyangka semua orang arab itu baik.

kerana nabi pesuruh Allah itu di lahirkan di kalangan orang arab. bukanlah bangsa arab dan bahasa arab mulia melainkan ia di muliakan oleh islam. Allah telah memilih mereka untuk mula dan menyebarkan islam itu dan atas usaha merekalah nikmat islam itu sampai kepada kita.


Kita adalah bangsa yang hina, lalu Allah memuliakan kita dengan Islam. Walau mana sekalipun kita mencari kemuliaan dengan apa yang Allah muliakan, maka kita akan dihina oleh Allah( Umar Al Khattab)

kesempatan cuti saya dapat bersama TGNA bersolat hajat di medan ilmu. menangis tok guru di akhir doanya buatkan saya sendiri tidak tahan. masyaAllah, sayu sekali bagaimana beliau menyentuh hati hati manusia. doa yang di tangisi bukanlah berkisar tentang mesir atau politik tapi tentang kematian dan perjuangan. moga di panjangkan usia, kerana umat islam masih memerlukanmu.

Tiada seorang pun yang lebih mulia daripada orang lain, melainkan berdasarkan agamanya, dan taqwanya. Manusia semuanya adalah keturunan Nabi Adam AS, dan Nabi Adam AS daripada tanah. Tiada kelebihan pun bagi Bangsa Arab berbanding Bangsa Non-Arab. Begitu juga tiada kelebihan pun bagi Bangsa Non-Arab berbanding Bangsa Arab. Tiada kelebihan pun bagi orang yang berkulit putih, berbanding kulit hitam. Begitu juga tiada kelebihan pun bagi kulit hitam berbanding kulit putih,.. melainkan dengan taqwa ( hadis)


wallahua'lam

p/s: ramai dah menyatkan sokongn pada rakyat mesir, kerajaan malaysia biler lg?

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...