Tuesday, July 12, 2011

malaysiaku..

dah habis seminggu bersama dengan team peadiatric. sangat sangat best. terutama dengan Mr Halim. beliau begitu meng'inspire'kan.

melihat lagaknya begitu suka dengan sejarah. beliau menceritakan sejarah malaysia pada satu ketika di ward round. katanya previous leader kepada malaysia sangat hebat. sungguh visionary. Tun abd razak itu membawa perubahan besar kepada negara terutama dalam bidang pendidikan. pendidikan kita pada hari ini lahir dari dia yang mewakili malaysia pada waktu malaysia lemah walaupun sudah merdeka ke perhimpunan olimpik. semua rakyat ketika itu tidak tahu apa apa kerana baru lepas di jajah. dan dia adalah chanselor UKM yg tunggal tidak ade title raja. hebatkan.

itu zaman dahulu. pemimpinnya fikirkan akan negara dan rakyat. mereka adalah yang paling bijak antara orang malaysia yang lain dalam pengurusan dan sebagainya. tidak seperti sekarang. pemimpinnya hanya tahu menjaga perut masing masing. rakyat miskin terus di tindas, segelintir mereka yang senang terus dengan kesenangan. dunia di hidangkan dengan bangunan bangunan yang cantik, di sorokkan pondok pondok buruk.

perhimpunan bersih kali ini benar benar memberi impak di kampus saya. di fb masing masing dengan pandangan. semestinya ada 2 pandangan yang berbeza. muka sebenar masing masing telah terlihat. di sini di uji bagaimana pemikiran dan input yang di terima.

apa yang saya nampak ,yang menentang perhimpunan ini adalah di kalangan mereka yang sedang menikmati kesenangan. tidak pernah merasa akan kesusahan. mereka risau akan masa depan kesenangan itu padam. dan datang kesusahan yang belum pernah di alami sebelumnya.

yang menyokong pula kebanyakan dalam kesusahan. mereka sedang bimbang akan masa depan hidup di malaysia ini. dengan minyak yang meningkat naik, barang yang tidak termampu lagi di beli dan pekerjaan yang tidak terjamin. kalau di lihat gambar pun penuh dengan orang orang yang susah.

ade juga yang berpandangan, mesti ada cara lain untuk menuntut keadilan.

bagitahu kat sini apa dia...
sudah banyak yang di lakukan. memorandum, perbincangan di parlimen. semua di tolak mentah mentah. ada juga dengan alasan yang bodoh. bagaikan menghina intelegent orang malaysia. perhimpunan ini adalah langkah yang terakhir.

fikirkanlah, siapa yang mahu suka suka di pukul, suka suka di sembur asap pemedih mata, suka suka di penjara, malah suka suka meninggal dunia?

mereka sudah terdesak dan tiada jalan lain.

lagipun mereka bukan nak tukar kerajaan masa berhimpun. mereka hanya menuntut pilihanraya yang bersih. saya tak nampak pun apa masalahnya. kenapa taknak di ikutnya? adakah hapuskan undi pos merugikan kewangan kerajaan? kalau dakwat tu boleh la nk jadikan alasan. kisah dakwat ni dah ade pada bersih yang pertama. sila baca. alasan bodoh..

paling saya tak suka bila yang berlagak perjuangkan islam. kononnya lah. sedangkan diri sendiri masih belum tentu malah zahirnya belum tertegak islam. tak baca seramai mana komentar para ulama di malaysia tentang perhimpunan. dr asri, us hasrizal, us zaharudin dan lain lain. ke tak pernah dengar nama nama ni? malah mursyid kepada tariqat syaratiah sendiri menghadiri perhimpunan. us zamri icon tv9 pun ade. aiii.. ramai rupanya pejuang islam, ajak pegi surau xnak saje.

bertambah tambah perasaan geram ini dengan berita berita di media masa dan elektronik. bermacam macam yang di ulas dengan tidak logik. lebih menyedihkan bila mereka yang punya akses internet yang meluas mempercayainya. tak tau dah nak cakap apa. moga moga terbuka luas kebenaran nanti.

al fatihah kepada Allahyarham en baharudin yang meninggal semasa perhimpunan tersebut. moga Allah merahmatimu. tuntutlah keadilan di atas kezaliman kepdamu di hadapan Allah nanti.

satu pengalaman yang amat baik buat saya.

jatuhkan kezaliman, naikkan kebenaran

wallahuallam

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...