Sunday, July 17, 2011

sibrah Allah

semalam tengok cerita Dalam Mihrab Cinta the movie. satu lagi movie dari novel habiburahman el shirazy. novel ini saya belum baca walaupun pernah berniat unuk baca. sangat hebat ceritanya buatkan saya terus berada di depan laptop hingga ke akhir cerita tersebut.

ceritanya tentang pemuda yang cintakan ilmu agama. bercita cita untuk menjadi seorang mubaligh sehinggalah dia masuk ke pasentran. di pasentran dia ini di tuduh pencuri di fitnah oleh sahabatnya borhan gara gara perasaaan dengki antara dia dengan zidna ilma @ zizi. lantas masing masing bersumpah laknat dan dia di buang dari pasentran.

di buang pasentran dan keluarga yang tidak punya kepercayaan akan dia, dia membawa diri. di luar dia terpaksa mencuri atau menjadi penyeluk saku. akhirnya salah satu dompet yang di ambil kepunyaan wanita mempunyai gambar borhan. dia berazam menyedarkan wanita itu akan borhan yang sebenar.

dalam misinya itu dia menjadi ustaz. sepanjang itulah dia mula insaf dengan pandangan manusia kepadanya. jadilah dia seorang ustaz/mubaligh yang terkenal.

di sangkanya bahawa hendak menjadi mubaligh dan belajar agama adalah di pasentran tapi Allah mendidiknya sepanjang dia berlakon menjadi seorang ustaz. sepanjang itu juga dia belajar agama ketika hendak menjadi ustaz dan akhirnya benar benar menjadi seorang mubaligh.

banyak sejarah yang menunjuk bahawa iman dan hidayah itu milik Allah. sebagaimana kisah nabi musa as yang cuba di bunuh masa kecilnya tetapi Allah merancang ia membesar di sisi perancang akan pembunuhannya. baginda di besarkan bersama orang paling syirik kepada Allah dan menjadi orang yang paling dekat dengan Allah.

sepanjang dakwah nabi Nuh juga sangat mencabar. dalam quran menyebut baginda berdakwak selama 950 tahun tetapi berapa sahaja yang bersama denganya. isteri dan anak anaknya yang di besarkannya sendiri tidak bersama dengan dalam akidah islam.

nabi Muhammad sendiri tidak di jaga dalam satu bentuk penjagaan yang rapi oleh manusia. sepanjang hidupnya berpindah pindah hak penjagaannya. tetapi siapakah yang lebih hebat penjagaannya? sudah tentu Allah. nabi Muhammad di takdirkan menjadi seorang pengembala kambing sebagai latihanya menjadi seorang pemimpin. di jadikan seorang saudagar supaya di kenali dengan kebaikanya dan latihan pengurusan bukan seperti mereka yang lain belajar membaca dan menulis. lantas baginda menjadi nabi yang ummi, tidak tahu membaca dan menulis.

hebat benar didikan

"celupan Allah. Siapa yang lebih baik celupannya daripada Allah? Dan kepadaNya kami menyembah" al baqarah

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...