Friday, October 21, 2011

tulang , kanak kanak dan forensik

 sekali lagi pejam celik pejam celik abis juga 1 semester lagi dalam tahun 4 . semester ni posting postingnya adalah orthopedik dan paediatrik.

posting pertama adalah orthopedik bahagian tulang belulang. hebat tulang yang di jadikan Allah ini. dalamnya penuh dengan cell yang boleh generate sendiri. contohnya kalaulah anda patah tulang di mana mana, pegi hospital doktor akan betulkan allignment tulang itu dan cast supaya tidak gerak. dan dia akan bersambung dengan sendirinya. tiada ubat pun untuk bagi tulang itu bercantum. commonly lah, ada jugak yang case non union di mana tulang tidak bersambung dan harus masukkan besi.

pernah dengar tak ayat hadis di mana menyebut pabila manusia mati , Allah akan menghidupkan jasad mereka dengan seketul tulang iaitu tulang sulbi. selama beberapa abad yang dahulu nabi tahu akan kehebatan tulang itu. ia mampu generate.

Daripada Abu Hurairah r.a bahawa Rasululah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Semua bahagian tubuh anak Adam akan dimakan tanah, kecuali tulang sulbi yang daripadanya ia diciptakan dan daripadanya dia akan dibangkitkan." (riwayat An-Nasa'i, Abu Daud dam Ibnu Majah)

sangat suka posting ini. di sini saya betul betul rasa sedang menolong orang tidak seperti posting lain. dan doktor bermula dari housemen , MO, registrar dan specialist sume baik baik. sempoi giler. i want to be one of them..

 papepun enjoy gambar di bawah
birthday surprise dari HO kepada paed team specialist prof sharaf dan mr halim. both are great teacher
ambil gambar kenang kenangan lepas ni dah x jumpa (hopefully) mr Azmi(kat tengah)  spine team pun ade

 apa yang bestnya registrar baik. offer assist untuk minor operation 'trigger fingger' first time jahit manusia. huhuh

 yang pulak lepas assist closed manipulative reduction seorang budak under general anaes. dapat buat sebab registrar sorang x sampai lagi. rasa macam patahkan tangan budak je

                                                             merasai POP

kanak kanak

posting kedua adalah paed. yang ni saya suka sebab kanak kanak. subjeknya takde la minat sangat. macam susah nak ingat je sume. makanan budak, minuman budak dan najis budak.

paling best sebab boleh keluar dari HUKM. 4 minggu di HKL, 2 minggu di NICU dan 1 minggu di Hospital Kajang. best jugak sebab sume budak suka saya. wahaha... parent diorang cakap muka ada macam bapa diorang. lepas tu di doakan cepat kawen. amin la sume..

saya dah post entri pasal kanak kanak kan. boleh lah baca balik kaitannya dengan hidup nih. layan gambar je la...

 start posting masa bulan puasa. masa raya ada orang sponsor. makan lah. kambing pulak tu. time kasih bank (tak ingat) yang sponsor
                                  dekat hospital kajang last week. main dengan budak je..
                                           amik gambar sebab comel (hydrocephalus)
 aliya yang manja. mak dia nak suruh saya dukung sebab dia senyap kalu main. satu minggu duk main dengan dia je
                                             aliya lagi. gonna miss her.
                                                  HKL walaupun buruk tapi busy


 bye IPHKL, semoga kita tidak berjumpa lagi....

last sekali jabatan forensik HKL. ataupun di panggil Institut Perubatan Forensik Negara. tempat saya buat kajian researh untuk special study module. kaji tentang mayat kat sini. staf staf sume baik. pertama kali sentuh mayat macam tak tahan tapi terus juga nak belajar kan. akan berada disini untuk setahun lagi..

sekian..

p/s: masih dalam exam week. osce paed hari isnin. doa doakan ye.
       hati berdebar bila membuat pilihan. ya Allah permudahkan...
       esok ada liga antara tahun, KAMU 11 dan HIMPUN.... hari ahad study lagi lepas tu balik         kelantan

2 comments:

Anonymous said...

posting2 ni memang menarik..tapi,klu kena shortcase utk 2 posting tu...berpeluh jugaklah kan haha..semoga encik al lulus ngan cemerlang!

Unknown said...

ermm.. tula kan.. kalaulah xde exam boleh la belajar dengan riang ria hari raya

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...