Sunday, September 9, 2012

doktor mengangggur

maka timbullah kerunsingan para pelajar perubatan tahun akhir selapas mendengar slot dalam program medical carrier carnival anjuran fakulti dan kolej kediaman. penceramahnya terdiri dari KKM dan pensyarah sendiri.

bermacam respon;

aku nak bukan kedai makan

nak bukak kedai gunting

kedai laksa penang

kedai nasi kandar

yang peliknya semua nak buka kedai makan..

ada jugak yang mengeluh macam saya:

penat je belajar 5-6 tahun

kena marah, kena maki.. untuk apa?? orang lain belajar rilek je...

dianggarkan pada pada 4-5 tahun depan lepasan doktor akan menganggur. ataupun pada masa kurang dari itu.

ini di sebabkan pengeluaran graduan perubatan yang tidak terkawal. bayangkan di malaysia sahaja sudah ada 35 institusi yang menawarkan bidang perubatan. belum di campur dengan pelajar dari luar negara. macam mana boleh jadi? illuminati ini semua...

bayangkan lagi setiap tahun akan ada graduate sebanyak 6000+ yang hendak mengisi kekosongan tempat untuk housemenship sebanyak 10 000. dan housemenship durationnya ada 2 tahun. u do the math.. kalau tak paham tak layak jadi doktor la senang cite.

lepas HO akan jadi MO.. MO saja tak cukup. KERAjaan perlukan specialist. sedangkan untuk melanjutkan ke specialist @ master tempatnya lagi la terhad. setahun hanya 600-800 tempat sahaja dari pada beribu ribu yang apply. lama kelamaan kelambakan MO pula akan terjadi. maka sebab itulah pada lebih 5 tahun lagi MO nak keje pun kena interview dahulu sama ada boleh ke tak. MO kena buat la klinik sendiri. makan kerajaan sekali lagi ingin menonjolkan dirinya bahawa klinik boleh di bukak jika anda adalah FMS @ family medicine specialist (yang ni belum di buat lagi. rumour je)

pelikkan jadinya. di ibaratkan di attack dari depan dan belakang.. tapi itulah realiti..

kenapa jadi macam ni?

politik... sebab itu ada orang kata. walaupun kita tak mahu lihat/ involve dengan politik tapi sedarlah bahawa politik itu melihat kita. semua ini adalah dasar yang di tentukan oleh politik. walaupun nak jadi neutral, mengundi dan ambil tahu jangan lupa.

saya tak nak la bagi jawapan kat sini. nanti kena tangkap ke atau ada lecturer yang baca affect pulak nanti,... saya bagi link jela. http://pagalavan.com/ tulisan seorang rheumatologist.

sebab itu bila saya di tanya macam mana nak ambil doctor atau nak merayu ambil doctor, saya cakap adakah kamu betul betul minat atau nak duit. in the future, doctor will be like engineer today.

banyak lagi profession yang punyai masa depan yang cerah terang benderang..

 i love to be a doctor..


haha.. this is just a joke

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...