Thursday, November 19, 2009

biar bidadari cemburu padamu


saya sedikit tertarik dengan tajuk di atas yang merupakan tema semasa kuliah fiqh di surau kolej kediaman. menarik bunyinya menyebabkan saya rasa ingin menulis sedikit pasal wanita walaupun saya bukanlah orang terbaik untuk menghuraikannya. sekadar huraian dari pandangan seorang lelaki dan ape yang saya dengar sepanjang pejalanan hidup.

wanita,
kejadian yang cukup unik, dijadikan daripada tulang rusuk adam yang bengkok untuk menghiasi taman- taman yang indah. dia ibarat sekuntum bunga yang harum aromanya. lantas menyebabkan kumbang kumbang bisa mencari dan mendekati. namun tak semua bunga senang didekati lantaran adanya duri yang memagari diri.

wanita,
engkau sungguh hebat. jelingan matamu meluluhkan hati seorang lelaki. lenggok tarimu bisa membuat lelaki tunduk. suara manjamu bisa membuat lelaki terigau-igau. akuilah bahawa dirimu merupakan fitnah bagi kaum lelaki. sepertimana nabi telah bersabda " tidak ada sesuatu fitnah yang lebih besar yang lebih bermaharajalela selepas wafatku terhadap kaum lelaki selain fitnah berpunca dari kaum wanita."


wanita,
jagalah setiap langkah dan tindakanmu. bentengilah kubu dirimu dengan perasaan malu. malu yang bertunjang kepada keimanan dan ketaqwaan. jadilah seperti sebuah permata jangan pula menjadi seperti serpihan kaca. jangan biar dirimu di eksploitasi demio kepentingan tertentu.
sesungguhnya Allah telah mengankat martabatmu setaraf kaum Adam. kau adalah harapan ummah dalam melahirkan para mujahid dan mujahidah yang bakal menggoncngkan dunia dengan sentuhan lembut tanganmu.

wanita,
tak mungkin diri yang lemah ini mampu menilai setiap dari kamu tapi pesanku ikhlaskan diri kerana Allah. hiasilah dirimu dengan titisan wuduk, tundukkan pandanganmu, jagalah muamalatmu, susun tuturkatamu , pelihara harta kehormatanmu kerana engkau adalah muslimah idaman setiap insan.

biar bidadari cemburu padamu...

wallahua'allam

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...