Saturday, November 14, 2009

labaikallah


"لَبَّيْكَ اللّهُمَّ لَبَّيْكَ، لَبَّيْكَ لاَشَرِيْكَ لَكَ لَبَّيْكَ، إِنَّ الْحَمْدَ وَالنِّعْمَةَ لَكَ وَالْمُلْكَ، لاَشَرَيْكَ لَكَ."
“Wahai Tuhan kami, kami datang semata-mata dengan ikrar setia dan taat kepada perintah-Mu, wahai Tuhan kami yang tiada sekutu bagi-Mu kami sahut seruan-Mu, sesungguhnya segala puji nikmat dan kekuasaan, kesemuanya adalah bagimu, wahai Tuhan kami yang tiada sekutu bagi-Mu.”

Seramai 27,000 orang jemaah haji dari Malaysia akan menunaikan ibadah haji tahun ini bermula dengan kumpulan pertama dan dijangka pulang ke tanah air pada 13 Dis, manakala kumpulan terakhir yang bertolak pada 1 Dis pula dijangka pulang pada 11 Jan depan.

bila masuk bulan zulhijjah akan mengingatkan kita sebuah kisah pengorbanan yang saya kira tidak akan dapat di tandingi. kisah di mana nabi ibrahim di perintahkan untuk menyembelih anak kesayangan beliau. apa kata beliau??
adakah alasan yang di beri?
adakah beliau meminta untuk menggantikan dengan yang lain?
ataupun rasa menyesal berada dalam agama Allah?

tidak!!
nabi ibrahim melaksanakannya tanpa sedikit alasan pun dan anaknya nabi ismail yang masih kecil juga menerimanya.

cuba kita lihat pada diri kita sekarang. berapa banyak pengorbanan yang kita lakukan untuk islam? ataupun kita hidup 'mewah' dengan menggunakan nama islam. setiap kali arahan di jawab dengan alasan. yang lebih menyedihkan kalau kita yang menyebabkan perpecahan dalam islam melalui kejahilan kita sendiri.

amat jauh kalau nak di bandingkan keimanan nabi ibrahim dan anak kesayangannya dengan kita hari ini. nafsu kita yang gelojoh dan keduniaan yang mengelilingi kita menyebabkan kita di jangkiti satu penyakit yang di sebut rasulullah. Al Wahan. cintakan dunia dan takut mati. mana mungkin kita akan menang dan islam akan bangkit.


"Hampir tiba masanya kamu akan diserbu oleh bangsa-bangsa lain (musuh-musuh kamu), sebagaimana orang-orang lapar mengadap hidangan di dalam jamuan”. Sahabat bertanya, “Apakah semua itu berlaku disebabkan oleh jumlah kami yang sedikit?”. Rasulullah S.A.W menjawab, “Bahkan ketika itu jumlah kamu amat ramai, tetapi ramainya kamu tidak lebih dari seumpama buih-buih di laut. Allah akan mencabut dari hati musuh-musuh kamu rasa gerun mereka terhadap dirimu, dan dimasukkan ke hatimu penyakit AL-WAHAN”. Seorang sahabat bertanya, “Ya Rasulullah, apakah al-wahan itu? “Jawab Rasulullah SAW “ialah cinta dunia dan takut menghadapi maut. ”

bertuah sungguh mereka yang menyambut seruan Allah untuk menyempurnakan rukun islam ke 5. saya sangat sangat sangat ingin pergi juga. tekad saya jika Allah mengizinkan ingin pergi lepas graduan 2.5 tahun lagi. dah pun berjanji dan mintak tolong dengan kawan di al azhar mesir untuk membawa saya ke tanah haram itu. tapi kewangan tak mengizinkan lagi tapi insyaAllah sempat kumpul. kahwin?? lambat2 la sket.

ya Allah sempatkan aku ke tanah suciMu,
untuk aku melepas rindu padaMu
rinduku pada rasulMU
rinduku pada pejuang2 agamaMU

amin ya rab

wallahu'allam

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...