Friday, January 1, 2010

biar Allah menilai dirimu..


"silakan ustaz" kata penyanyi utama fareast kepada saya
"lepasan darul quran ke?" tanya graduan al azhar pula
Astaghfirullah, jatuh jantung saya di buatnya bila di panggil begitu. tak sanggup saya menerima nama-nama itu apatah lagi tanggungjawabnya. saya dapat pada bulan ramadan baru-baru ni.

"ko ni playboy la" kata sahabat kuliah
" aku nasihatkan ko jaga muamalat sikit" kata sahabat sejemaah pula
astaghfirullah, teruk sangatkah pelakuan saya. ini yang saya dapat masa tahun 2 di mana saya terpaksa lebih bersosial di sebabkan jawatan yang ada.

"ada orang cakap ko ni sombong" sms seorang muslimat
" jalan tak tengok orang pun" kata sahabat yang lain pula
astaghfirullah, salahkah saya jaga muamalat dan pandangan. ini pula saya dapat masa tahun 1. saya memang begitu tambahan sebelum ini sekolah yang hanya untuk muslimin sahaja.

"ko ni 'murtad'" kata sahabat yang masih tak tahu menahu pasal jemaah selepas saya bai'ah dengan jemaah sekarang. saya tahu dia nk bergurau.

"semoga lebih mature" sms besday saya yang lepas

banyak lagi kalau hendak di tuliskan. pandangan- pandangan manusia yang sangat terbatas. menilai hanya dalam pandangan mata. bahkan cepat pula mereka-mereka membuat penilaian tanpa usul periksa. bukanlah mengatakan bahawa saya seorang yang perfect. saya lagi teruk dari anda sekelian.

dont judge a book by it cover

manusia sangat lemah. punya mata yang lemah. tak mampu melihat jauh seperti helang. apatah lagi menembusi hati. sebab itu ia sering tertipu. tertipu dengan gerak gaya, pakaian,putih warna kulit, petah kata insan yang lain.

adakah kamu rasa dengan punya pandangan yang baik dari manusia kamu akan dapat yang sama dari Allah? tidak sama sekali.. Allah itu maha melihat dan mengetahui. sejauh mana kamu menyorok keburukan yang di lakukan, tetap Dia ketahui. dan sejauh mana kamu menyorok kebaikan yang dilakukan, tetap Dia ketahui. tetaplah dengan kebaikan dan jauhlah dengan keburukan walaupun ia di ketahui ramai atau tidak.

sedarlah bahawa apa yang kamu katakan, lakukan malah fikirkan tidak punya batasan antara kamu dan Allah. usah biarkan nilaian manusia yang lemah dan jahil meragut keikhlasan kamu. biarkan mereka dengan labu mereka. kamu punya labu sendiri untuk di jaga.

Dari Abdurrahman bin Abu Bakrah, dari bapanya r.a katanya,:”Seorang lelaki memuji orang lain berhampiran Nabi s.a.w, lalu Nabi s.a.w berkata kepadanya:”Celaka kamu. Bererti kamu memenggal leher saudara kamu. (Kata-kata itu diucapkan baginda berulang kali.)“Apabila seorang kamu memuji saudaranya, seharusnya dia berkata:”Cukuplah bagi si fulan Allah sahaja yang menilainya. Tidak ada yang lebih berhak menilainya selain Allah Taala, sekalipun temannya tahu dia begini dan begitu.”

nilaian Allah tak sama dengan manusia. mungkin kebaikan yang kecil mendapat pahala dan kedudukan yang tinggi dan mulia di sisiNya. mungkin yang sebaliknya. kita jahil akannya.

Rasulullah s.a.w pernah bersabda yang bermaksud: “Janganlah kamu memperkecil-kecilkan kebaikan walaupun sedikit. Sekalipun engkau menemui saudaramu dengan wajah yang berseri-seri”

ramai yang mengata bahawa matlamat utama adalah redha Allah tapi menggunakan redha manusia sebagai indicator untuk setiap perbuatan. sedarkah kita?

sesungguhnya Allah tidak melihat pada pakaian dan harta kamu tetapi Allah melihat pada hati dan amalan kamu

wallahu'allam

p/s: laptop rosak sebelum ni tetiba elok plak. pelik2
sory hafiz

9 comments:

Anonymous said...

utamakan pandangan Allah lebih drpd pandangan manusia..kerana pandangan manusia kadangkala silap..sementara pandangan Allah tak akan pernah silap..jadikan pandangan manusia sebagai sumber inspirasi untuk berubah menjadi lebik baik di pandangan Allah yang Maha Esa

Al-Mizan said...

sumber inspirasi?? emmm, boleh la.
sape anon ni??

juz said...

comey nye abg hafiz.. nape ltak gmbr dier ye???

bg sy... sgala yg dlakukan perlu dilakukan dgn keserdahanaan ... tidak kurang n tidak lebihnye.. .
wassalam

Al-Mizan said...

ada la sebab dia. kna tye hafiz sendiri. heheh
betul2. umatan wasata. umat yang sederhana.
tq

Anonymous said...

anonymous org dr ktsn

Ibnuzulkeflei said...

salam mije...
mantop entry enta

" nilaian Allah hanyalah TAQWA "

Al-Mizan said...

waslam pai. tegur2 la apa yg silap
org ktsn: time kasih sbb komen

ni'am said...

kelakar lah...hehehe
ko nih x tau lah mije ak nak cakap...

Anonymous said...

ko pesal niam??? konfius aku.. mije

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...