Monday, February 28, 2011

no double standard

cantiknya islam untuk seluruh umat manusia tidak kira miskin kaya, tua muda, pemimpin atau di pimpin adalah no double standard. semua mereka ini mempunyai peluang yang sama untuk masuk ke syurga. tidak pernah ada mengatakan yang kaya, muda dan pemimpin itu lebih mudah masuk syurga. kerana nilaian di sisi Allah adalah takwa. taqwa la yang menetukan setinggi mana darjat seseorang.

Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kalian disisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa diantara kalian. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mendengar.” (Al-Hujurat:13)
kesamaan hak telah lama ada di dalam islam. sebagaimana di syariatkan sembahyang jemaah. berada di saf depan merupakan hak semua orang yang datang awal. tidak kira menteri dato atau sultan. apatah lagi miskin atau kaya. begitu juga dalam haji. semua mereka memakai kain yang sama. tiada keistimewaan antara satu sama lain. bagi mereka yang di beri keistimewaan itu bukanlah mengikut syariat yang di turunkan oleh Allah.

rasulullah juga memberi teladan yang sama. saya suka membaca sejarah perang khandak. banyak sangat pengajaran di situ. bermula bagaimana pengkhiatan terhadap nabi oleh pihak yahudi sehingga pembentukan tentera al ahzab. di namakan perang khandak adalah bermaksud parit. strategi parit ini adalah cetusan daripada salman al farisi yang berasal dari iran. ia satu strategi yang pelik bagi orang arab. tidak pernah di lakukan oleh mereka tapi rasulullah menerima dengan kagum cadangan dari salman al farisi. ini menunjukkan keterbukaan islam dalam menerima kebaikan ilmu dari luar.

tentera islam ketika itu menggali parit bersama sama. termasuk rasulullah sendiri. malah jika di lihat dari jauh tidak dapat membezakan antara pemimpin madinah itu dengan sahabat yang lain dengan debu tanah. pernahkah melihat pemimpin yang turun berkerja bersama rakyat di dunia ni? kalau datang merasmikan ramai la. launglah sebanyak manapun tentang demokrasi atau kesamaan hak namun tidak dapat menandingi agama fitrah islam ini.

“Sesungguhnya telah ada pada diri Rasulullah itu suri tauladan yang baik bagi kamu, yaitu bagi orang-orang yang mengharapkan menemui Allah dan Hari Akhir dan mengingat Allah sebanyak-banyak” (QS Al Ahzab 33 : 21). 
selalu dengar ayat ni kan. ia menyebut bahawa rasulullah adalah 'uswatun hasanah' atau tauladan yang baik. ayat ni diturunkan masa perang khandak menentang tentera al ahzab seperti mana nama surah ini di berikan. tahukah sebab ia diturunkan?
di turunkan bilamana sahabat sahabat menggali parit kelaparan. bila kelaparan mereka meletakkan batu dililit pada perut. semasa rasulullah mengali parit terselak bajunya dan mereka ternampak yang rasulullah mempunyai lebih banyak batu. pemimpin agung itu lebih lapar dari mereka.
Allahuakbar... 
hebatkan kekasih Allah ini. dengan darjatnya sebagai pemimpin umat baginda berperilaku demikian. inilah yang harus di terapkan kedalam masyarakat. sifat kehambaan (ubudiyah) itu harus di rasa di hati bukan hanya di mulut. kalau sekadar bercakap kita hanya hamba tapi bermegah-megah dengan dunia lansung tiada nilainya.
katakan tidak pada double standard...


wallahua'lam

p/s: post talaqi quran.. best bila lepas nilaian bacaan. rasa terlepas dari dosa sepanjang menjadi imam walaupun mungkin ada dosa
best lagu dalam video ni. tp xtau nak cr kat mane.




1 comment:

Anonymous said...

baru tau disebalik surah al-ahzab tu, terima kasih kongsi..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...