Tuesday, February 15, 2011

x cukup bekeng..

saya teringat peristiwa masa cuti chinese new year. memang tak boleh di lupakan. peristiwa di mana rekod accident saya telah pecah. no accident ever telah pecah di sebabkan kecuaian yang saya tak pasti siapa yang salah. tambahan pula dengan kereta baru abah@kereta kesayangan abah.

kalau kamu seorang follow blog ni pasti tahu yang kami bukanlah orang yang senang dahulu. sebelum ni abah pernah guna 2 jenis kereta. yang mula-mula sekali adalah kereta yang saya tak tahu jenama apa. kawan2 saya memanggilnya kereta mr beanwalaupun saya tengok sebijik pun tak sama, tapi mungkin saiznya sama. masa sekolah rendah abah guna kereta ni tapi jarang2 dah cukup buat saya malu masa tu. what i'm thinking about? hidup memang untuk material. sorry abah..

kereta yang kedua adalah yang sebelum yang ni ok sikit. kereta daihatsu. bukan nak kata 'agah' tapi abah memang tak suke kereta malaysia. tak kualiti katanya. sanggup beli yang buruk asalkan luar negara punya. dia beli kereta ni dalam rm5000 je. dapat bayangkan macam mana kereta ni dengan harga itu. apa yang menariknya kakak saya yang doc tu tidak segan silu menggunakanya masa HO. respect.. mana ada doc yang buat camtu..

akhirnya dia menjual kereta itu sebab memang banyak problem. dan mengambil kereta 2nd hand lagi, Nissan Sentra XE 1.6 auto. dengan rm33000 bayar cash oleh kakak saya. nak tahu bahawa kereta nissan adalah favourite dia sejak survey kereta untuk kakak saya yang doc hingga sekarang itulah cadangan kereta pada mereka. abah saya hepi. itu yang saya nampak. terima kasih kakti kamu dah berjaya buat abah gembira. saya bila lagi? insyaAllah cepat2..


habis cerita pasal kereta itu. ia penting dalam peristiwa ini. masa cuti itu semua balik. kecuali kakna kerana tak ada tiket. sehari sebelum saya balik KL, kami pergi pantai. berkelahlah kan sebab dah lama tak pegi pantai sama-sama. 2 kereta yang pergi. kereta bujang dan yang dah kahwin. saya drive kereta baru abah. dan saya accident dengan moto laju. masa saya cross jalan de tengah kereta yang jem, moto dengan lajunya datang menerjah. seperti gambar di bawah.


lepas accident saya behenti untuk lihat keadaan dengan berdebar-debar. paling ke belakang abah dan abang ada backup. belum apa2 abah dah mula shoot budak tu. lepas abang saya pulak. dan lepas tu kakja pulak. budak tu dan gengnya senyap tanpa bicara sedangkan tadi mengungut saya dengan spanar di tangan. bukanlah saya takut tapi kesian. sedang mereka bertengkar tu saya dah siap sedia, nak gaduh on je nih. tapi diorang takut dengan bekengnya abah dan abang dan juga kakja. fuh, ni rupa sebenar diorg. betul betul tak sangka. hebat benar diorang kalau nak di banding dengan saya yang 'pengasihan' ini.

hebatkan sebuah percakapan itu. sebab itu Al quran itu sendiri adalah mukjizat terbesar bagi nabi. merupakan kalam Allah. dengan kalam Allah ini manusia itu cair. seperti kisah saidina umar al khattab. bukanlah di buka hatinya dengan nabi tetapi dengan alunan surah Taha yang di baca oleh adiknya sendiri. cairnya Jubair b Muti'n pula dengan alunan bacaan surah attuur oleh nabi Muhammad secara curi-curi sedangkan dia datang untuk berbincang tentang tawanan kafir dalam perang badar. hebat benar kalimah Allah jika kamu benar-benar menghayati. tanpa pengertian juga asyik dengar alunan bacaannya. carilah hati kamu di sana seperti hadis nabi.

sesampai ke masjid berdekatan dengan pantai semua meluahkan ketidaksangkaan masing-masing. mak saya kata saya nak menangis. hahaha.. tak mungkin kot. satu peristiwa yang baik untuk kami lebih mengenali masing-masing. i love my family.


sering saya rasakan saya dah boleh hidup sendiri sekarang tanpa abah tapi sebenarnya belum lagi. dia bagaikan pelindung bagi kami. sekalipun saya dah besar dan tough dari abah tapi dia lebih dari segala yang lain. dan saya belum cukup bekeng dan tegas. perlu saya ubah rasanya. jangan terkejut nanti.

tadi abah telefon sebab free sempena birtdaynya hari ini( yeke?) mengata dia menghabiskan rm1000 lebih untuk repair kereta itu. sorry abah.

heppy besday abah and we love u. tak tahu dimana kami sekarang tanpa kamu selama ini.



kami sambut awal lagi besdaynya bersama besday mesah sebab masa tu sume orang ada kecuali kakti. sori kakti..

p/s: pergi masjid wilayah malam ni sambut maulid nabi.

8 comments:

Eiykin Sshi said...

hebat lukisan kamu....takpe....kena jugak pecahkan rekod kadang2....lau tak kereta tuh manje la..kamu memang xbekeng cume......

Unknown said...

hahaha.. puji ke ape tu..
cume ape?

Anonymous said...

x citer pun accident...aku penat tnye psal lukisan kau..hahah

Anonymous said...

''pengasihan''? hehe....hebat ahli keluarga backup.bila baca artikel ni teringat n rindu pada abah n ummi,selalu bertanya ''akak,cukup duit tak?'' walaupun di awal bulan,elaun baru masuk...bukanlah org kaya,tp prihatin mereka xterhingga...moga kita sama2 dapat menggembirakan mereka sampai akhir nanti...

Eiykin Sshi said...

cume....bersambung episod akn dtg=p

Unknown said...

anon: hebat memang hebat.. kalu abah saje memang tak pelik tapi bile semua backup mmg x sangka sebab selalu kat umah senyap dan gelak ketawa je
ekin: mesti bad habitkan.. time je la.hehe

Unknown said...

hafiz: segan la aku nk jawab hehe. x teruk pun...

Eiykin Sshi said...

teehee...xde ar...tipu2 jah cume2 tuh nyo...dun weri b hepi :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...