Tuesday, July 19, 2011

risau kerana tak risau

terkejut semalam melihat resit dari bank islam menunjukkan ada baki RM 154.30. duit JPA saya yang sepatut di gunakan untuk 2 bulan lebih lagi hanya tinggal itu sahaja. sepatutnya mengikut rancangan ada 2k lagi untuk itu tapi di sebabkan kehilangan handphone saya express music yang baru guna 2 tahun tanpa sebarang masalah di syaki hilang di curi. saya terpaksa beli handphone baru.

sebelum beli yang baru hampir 2 minggu guna hp rosak buat saya betul betul sakit hati. dengan urusan yang banyak tanpanya amat menyusahkan. ibarat berada dalam hutan. entah bagaimana pada zaman dahulu mereka berurusan. yang saya amat yakin bagi mereka yang dekat dengan Allah itu pasti ada jalan. pernah dengar saidina Umar memberi warning kepada tentera tentera islam yang sedang dalam berperang. saidina Umar yang ketika itu sedang berkhutbah di mekah tiba tiba berkata ada musuh di sebalik bukit. dan ia di dengari oleh tentera  muslim yang beribu ribu batu jaraknya. hebatkan pertolongan Allah itu.

bagi saya yang kerdil ini, pertolongannya tidaklah seberapa. di datangkan hamba Allah menjual Iphone 4 second hand 3 months used dengan harga RM1500. dan dalam masa sejam sahaja buat keputusan untuk membelinya. wah!!


selepas membelinya semua kata saya kaya. anak orang kaya. saya cuma biarkan, mulut orangkan. sedangkan duit simpanan ada dalam bank Islam sahaja dan ia tinggal RM150 untuk 2 bulan lebih.

dan apa yang mengejutkan saya , saya tidak pernah lokek dengan duit. saya tidak risau dengan kehabisan duit. makan saya macam biasa. semua macam biasa. nak mintak dengan ma abah? sejak matrik lagi dah tak guna duit mereka. pelik pulak rasanya. haih..

itulah yang buat saya risau....

tolonglah datang perasaan risau itu...

dan saya tak pernah menyesal membeli iphone itu, sangat bermanfaat.. : )

p/s: walaupun makruh tapi nk mintak jugak, sesiapa yang berhutang sila lah bayar ye

2 comments:

mamat said...

salam,
owh makruh ya kalau kita minta hutang orang yang berhutang dengan kita?

Unknown said...

yup.. itu yg saya belajar.
bayar hutang itu wajib tp meminta hutang itu makruh

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...