Sunday, November 20, 2011

ENT...

abis sudah posting pertama dalam semester baru. wah, ni lagi cepat. posting minor yang mengambil masa 3 minggu tapi sepatutnya masa perlu lebih dari itu. setiap hari pun lecture lepas tu ke klinik. petangnya lecture balik. macam mana saya mahu catch up sume. huhuhu...

satu posting yang menarik saya kira kalau lebih expose kepada klinikal. jika lecture sahaja buat saya teringat masa pre clinikal dulu. dan juga ia tidaklah se 'scary' surgery dari posting lain. rilek je. dapat pula supervisor yang supercool prof Razif. terbaiklah, mungkin jumpa dengan isteri dia pulak nanti masa anaest posting.

dalam posting ni belajar la ear, nose and throat. boleh juga di katakan most of pancaindera yang kita ada. melihat, mendengar, bercakap, menghidu dan merasa.

ada satu lecture yang buat saya tertarik. rasa bukan saya saja student lain juga. lecture dari Prof Sani. dia memang ada daya tarikan sendiri. yang membuat saya tertarik adalah bila dia banyak menceritakan mengenai islam walaupun half of students are non muslim. susahkan nak punya kekuatan seperti itu. jujur saya katakan banyak kali non muslim bertanya saya mengenai islam dan saya rasa tidak memberikan jawapan yang 'berdakwah' . sering saya kelu dengan soalan walaupun ada jawapan. dan saya sure jawapan yang saya berikan tidak memuaskan hati mereka. hurrmm

bercakap pasal kelu pulak. saya rasa ada masalah dalam penyampaian. selalu saya jadi ketua mesti arahan saya di salah fahami. pernyataan saya juga di salah tafsir juga. tak tahu lah sama ada saya yang salah cakap atau dia yang salah dengar atau saya cakap laju sangat. hurrmmm

prof Sani mengingatkan saya mengenai doa nabi Musa as. mesti biasa dengarkan doa ni.

قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي  وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي  يَفْقَهُوا قَوْلِي

Ya Rabbku, lapangkanlah untukku dadaku, dan mudahkanlah untukku urusanku, dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku, supaya mereka mengerti perkataanku” (Thoha: 25-28)

tak pernah saya tinggalkan selepas solat kerana saya dapatnya dengan bersanad dan sangat bermakna dalam hidup.

semasa belajar tafsir di pondok mahligai, kebanyakan tafsir yang saya dengar adalah berkenaan nabi musa. banyak sangat cerita tentang dalam al quran bermula baginda lahir di dalam tekanan yang membunuh akhirnya di besarkan di sisi firaun yang cuba membunuhnya. bagaimana dia terpaksa berdepan dengan bani israil yang pelbagai kerenah.

dalam berdakwahnya baginda sering membaca doa ini supaya dakwah atau pertuturannya di fahami dan tidak ada kekeluan. para ulama berpendapat bahawa nabi musa ini ada kekeluan dalam bertutur kerana masa kecilnya. apabila isteri firaun mengambil baginda dari sungai yang mengalir dan di hadapkan kepada firaun. firaun menguji baginda sama ada bodoh atau cerdik. di beri pilihan samada bara api ataupun emas permata. jika emas permata di pilihnya nescaya akan di bunuh. jika bara api maka akan terselamat.

lantas diambilnya bara api lalu di masukkan ke dalam mulut. firaun merasakan bayi itu bodoh dan tidak sedar bahawa dialah yang di perbodohkan. hebat jagaan dan perancangan Allah. dan nabi musalah satu satunya nabi yang ada seorang lagi nabi iaitu nabi Harun.

“Dan saudaraku Harun, dia lebih fasih lidahnya daripadaku” (Al Qashshash: 34).

walaupun begitu, Allah memberi kemuliaan kepadanya dengan mempunyai mukjizat bercakap secara terus dengan Allah..


Dan Allah telah bercakap kepada Musa sebenar-benar bercakap ( An Nisa 164)

amalkan doa ini setiap waktu.

bila gelisah biar Allah yang tenangkan
bila susah biar Allah yang permudahkan
bila berdakwah biar Allah yang fahamkan
moga kita sentiasa bergantungan dengan Allah..


Sesunguhnya Rabb kalian tabaroka wa ta’ala Maha Pemalu lagi Maha Mulia. Dia malu terhadap hamba-Nya, jika hamba tersebut menengadahkan tangan kepada-Nya , lalu kedua tangan tersebut kembali dalam keadaan hampa.-hadis

wallahualam

p/s: suara di keluarkan melalui banyak proses. bermula dari lung sampai ke lidah. yang produce suara adalah larynx.
perlu ke post pasal perubatan??
alhamdulillah atas segala nikmat...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...