Friday, November 25, 2011

family temoly..

alhamdulillah, selamat bertambah lagi usia. ni betul betul rasa dah tua. masih belajar lagi? hurmm.. nak buat specialist umur berapa pulak? belajar ni tak pernah abis...

hari ni nak tulis pasal keluarga lagi lah.

syukur pada Allah saya punya keluarga yang besar walaupun sanak saudara tak ramai. lepas ni ramai lah insyaAllah. dengan adik beradik saya yang masing masing sudah besar panjang dan bakal mendirikan keluarga. moga moga generasi kami adalah yang terbaik dan bakal memimpim orang orang yang bertakwa sebagaimana doa selalu di bacakan yang ada dalam al quran.

Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa (al furqan 74)

 pernah beberapa kali berbincang dengan ust dr faizal yang mengajar kitab di kolej ni berkenaan dengan keluarga sekarang. statistik penceraian sangat membimbangkan katanya. bukan sahaja di kalangan artis malah golongan agama.

saya sering juga terfikir kenapa

adakah kerana berkahwin itu senang sangat?

berkahwin hanya untuk memuaskan nafsu?

kempen untuk kahwin awal sedangkan masih mentah?

pencarian pasangan yang tidak sesuai kerana kenal selepas nikah?

memilih pasangan sendiri?

Allah menurunkan doa ini untuk kita mengajar kita bagaimana untuk meminta dan mencari pasangan dalam membina keluarga.

carilah yang menyejukkan hati kamu!!

dan pintalah kepada Allah agar mereka itu menyejukkan hati..

tetapi terbalik dengan kebanyakan keluarga sekarang. masa awal pernikahan itulah yang indah. masing masing pun menunduk malu antara satu sama lain. kalau di sebut nama sahaja sudah tersimpul malu. tetapi lama kelamaan, entah kemana hilangnya. kawan kawan itu lebih menyejukkan mata dari isteri dan anak pinak.

teringat saya kata kata ust pahrol
“Yang penting bukan siapa isterimu semasa kau nikahinya, tetapi siapa dia setelah menikah denganmu. JAdi, janji Allah tentang lelaki yang baik untuk wanita yang baik bukan hanya berlaku pada awal pernikahan, tetapi di pertengahannya, penghujungnya malah sepanjang jalan menuju syurga!”
Allah menyuruh kita juga untuk meminta bukan sahaja isteri dan anak anak malah sepanjang zuriat hingga lagi hari kiamat. dan itulah apa yang perlu kita usahakan. mendidik satu generasi yang akan mendidik generasi yang lain dan seterusnya. bayangkan di hari akhirat nanti kita di depan ketua kepada generasi kita yang masyaAllah hebat. yang memperjuangkan syariat Allah dan mencegah kemungkaran di muka bumi.

semoga pada masa itu kekasih kita nabi Muhammad melihat kita dengan tersenyum...

Allah, apa lagi yang kita mahu???

keluarga saya bukanlah asal sebuah keluarga yang hebat, pemimpin kepada masyarakat , anak tok guru dan sebagainya tetapi abah telah meletakkan kami pada kedudukan yang saya rasa cukup educated dan hebat dengan resource yang dia ada.

dan apa yang penting kami semua menjadi penyejuk mata kepada masing masing. saya rasakan

andai saya tidak punya kawan cukuplah adanya keluarga saya.
andai saya pernah di pinggirkan cukuplah adanya keluarga saya
andai saya tidak ada sokongan cukuplah adanya keluarga saya

dan saya berharap mereka yang akan menjadi salah seorang dari keluarga saya adalah pelengkap bagi kami insyaAllah..

birthday saya tahun ni di sambut oleh semua ahli family temoly. itu yang seronok sebenarnya. belum pernah lagi saya ingat. masa saya kecil sekalipun tak di sambut birthday ini kecuali birthday kakti je. itu pun masa dia umur belasan tahun. abah yang beli kek. lepas tu tak ada dah. bila kami besar kami beli sendiri untuk celebrate. yang penting adalah ukhwah..

saya amat mendoakan agar keluarga kami akan terus begini.

doakan keluarga saya jugak..

wallahua'lam

p/s: nak tulis pasal birthday je, tapi melalut sude

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...