Saturday, January 9, 2010

impian..


entry ni di galakkan untuk x baca sebab banyak merepek..

"salam bro, guess what, adik demo tiyok nk balik rumoh" sms adik saya yang sedang menunggu result spm.

adik yang dia maksudkan adalah adik kesayangan saya kot yang baru sahaja masuk maahad sains tahfiz bustanul arifin. insyaAllah tambah seorang lagi 'penjaga' Al quran dalam keluarga. moga boleh tumpang keberkatan sikit2. setelah saya mungkin tak menjadi salah seorang 'penjaga' kalimah Allah itu.

selama saya berada dalam bidang perubatan ni, lansung saya tidak merasa bangga. sedikit demi sedikit saya sedar ini bukan bidang yang saya minati dan tekun dengannya. saya mengambilnya kerana punya peluang dan arahan mak. jika tidak, tak mungkin. kerana saya lebih suka berfikir dari membaca. saya suka mencari dari menerima. bidang perubatan atau biologi buat saya pasrah. pasrah dengan segala yang di ceritakan kerana setiap persoalan yang saya timbulkan sering tidak punya jawapan atau jawapan yang tidak memuaskan hati. so saya decide to hear n take. lama kelamaan sifat bertanya dan mencari itu hilang entah ke mana.

saya kadang-kadang cemburu dengan orang di sekeliling saya yang ratanya tinggi ilmu agamanya. saya merasakan sebagai seorang doktor ini kecil sahaja. mungkin sudah tersurat. jika saya dapat masuk ke maahad tahfiz dahulu, kemungkinan saya bukan berada di sini sekarang. tapi sekarang saya mahu berada di sana.

kenapa di sana??

kerana saya tenang di sana. perasaan yang telah lama saya tinggal sejak berjauhan. saya rindukan waktu itu. terutama semasa saya mula-mula belajar ilmu tasauf. rasa dekat sangat sehingga saya rasa jika Allah mahu tarik nyawa pun saya redha. hati ni lembut sehingga menitis air mata walaupun hanya membaca al fatihah. majlis ilmu sanggup saya hadiri walaupun berpuluh kilometer. sanggup datang kl kerana dengarnya kt sini penceramahnya hebat-hebat.

kerana punya teman yang satu faham. mereka ini mudah berbicara, tidak ada hasad dengki dan prasangka. senang di ajak kemana-mana. yakin dengan kemampuan kita, bersama saat senang dan susah .tidak ada tujuan lain selain sebuah ukhwah fillah.

kerana masa depan keluarga saya. untuk saya layak memperisterikan seorang muslimat yang tinggi ilmu agamanya. menjadi peringatan kepada saya. yang mendidik anak-anak saya. yang membina biah dalam rumah saya. supaya kami sentiasa berada dalam landasan yang betul.

kerana pengaruhi saya. menjadi seorang yang berpekerti mulia.

kerana itu dan ini....

tapi...

realitinya bukan begitu. Allah telah menetapkan ini untukku. berusahalah pada kebaikannya. jauhilah pada keburukannya. jangan persiakan peluang yang ada. bukan semua boleh berada di tempat ini. dan bukan semua boleh berada di tempat itu. sunnahnya memang begitu.

kepada yang punya ruang dan peluang, gunalah ia pada yang terbaik untukmu dan agamamu.

mizan, kau juga masih punya ruang dan peluang.. gogogogo!


p/s: merepek-repek. ni memang untuk diri sendir

7 comments:

ni'am said...

bosan medik bosan, aaaahhh

Al-Mizan said...

sebab tu muka ke kt entry terbaru.

kashrah said...

ade hkmah behind all diz..=)
bittaufiq wannajah fi kulli hal..=)

Anonymous said...

x semestinyer blajar medik..kite x bleh mendalami ilmu agama..kalau sume pun boleh..jadi doktor tugas yg mulia.....
mungkin lgi besar pahalanyer(yg penting Ikhlas)..seorang tukang sapu pun mungkin lebih mulia di sisi Allah dri mreka yg kite rase punya pekerjaan yg mulia.

Al-Mizan said...

wah, terima kasih anon. pembaca baru ke?

Anonymous said...

Salam.. kdgkala kita x nmpk hikmah atas apa yg dh Allah suratkan utk kita.. Klu tidak medic di UKM, kmgkinan byk bnde yg kita dpt disini x dicapai ditempat lain.. mgkin kita tak berada dijln ini.. Wallahua'lam.. segalanya dah tersurat utk yg terbaik..

Al-Mizan said...

betul2... peluang berbeza-beza pada tempat.. setuju

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...