Friday, September 30, 2011

sebarkan cahaya..

perkongsian medik

saya ingin berkongsi akan seorang pesakit saya. seorang kanak kanak kerana saya berada dalam posting paediatrik. di lahir kan pre term ( tak cukup bulan) dan mendapat complication daripadanya dengan mendapat hearing loss (tak boleh mendengar) kerana audiotory nerve masih belum mature ketika ia lahir. dan secara tidak lansung dia tidak boleh bercakap kerana itu.

datang ke hospital dengan complain of bluring vision. di kenal pasti oleh ibubapanya apabila tangan dia menggapai gapai apabila berjalan. brain scan di lakukan  dan di diagnos dengan medullablastoma. kanser yang paling common dalam kanak kanak. kanser ini compress vision nervenya menyebabkan matanya tak dapat melihat dengan baik.

operation di lakukan kerana takut akan metastasis (merebak) . dan dia mendapat komplikasi daripada operation itu adalah Buta. Doktor mengatakan kemungkinan akan dapat kembali visionnya itu tapi mungkin juga tidak (permanent).

currently pancainderanya hilang. kesemuanya sekali...

hidup tanpa cahaya

dapatkah kamu bayangkan, kerana saya hampir tidak boleh bayangkan keadaan adik ni sekarang. bagaimana dengan kehidupan tanpa dapat melihat, mendengar dan bercakap?

susahkan.. hidup dia gelap segelap gelapnya. dia masih belum sempat ntuk belajar merasai, sekarang dia sudah tidak boleh di ajar lagi. hanya deria sentuhan sahaja namun masih juga tidak tahu apa yang di sentuhnya itu


 kejahilan di anggap sebagai kegelapan. orang yang berada dalam kegelapan itu bukanlah tidak punya pancaindera seperti adik diatas. tapi pancainderanya tidak nampak akan perkara yang ghaib malah tidak mempercayainya walau sekian lama cuba di yakinkan oleh nabi kita Muhammad saw.


islam di bawa itulah cahaya yang menerangi segala gala yang manusia cari sebelumnya. manusia yang fitrahnya merasa di sana ada pencipta bagi seluruh alam. di sana juga ada yang mengatur segala perjalanan alam semesta ini. di sana juga merasa hidup di dunia punya matlamat tersendiri..

gapailah cahaya itu wahai teman,

cahaya itu tidak datang kepada mereka yang menutup

sebarkan cahaya sebagaimana di perintahkan

kasihanilah mereka yang masih berada dalam kegelapan

jangan sampai satu masa mereka menjadikan

kegelapan mereka adalah kesalahan kita


ya Allah terimalah segala usaha kami


dalam menebarkan cahaya...


هُوَ ٱلَّذِى يُنَزِّلُ عَلَىٰ عَبۡدِهِۦۤ ءَايَـٰتِۭ بَيِّنَـٰتٍ۬ لِّيُخۡرِجَكُم مِّنَ ٱلظُّلُمَـٰتِ إِلَى ٱلنُّورِ‌ۚ وَإِنَّ ٱللَّهَ بِكُمۡ لَرَءُوفٌ۬ رَّحِيمٌ۬

"Dialah yang menurunkan kepada hambaNya (Nabi Muhammad) keterangan-keterangan Al-Quran yang terang nyata, kerana Dia hendak mengeluarkan kamu dari gelap-gelita (kekufuran) kepada cahaya (iman) yang terang-benderang dan (ingatlah) sesungguhnya Allah Maha Belas, lagi Maha Mengasihani, terhadap kamu."(Surah Al-Hadid 57: Ayat ke 9)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...