Tuesday, December 20, 2011

life at B6


life at B6??
bukan ke 'like a G6' tajuk lagu omputih tu?

B6 adalah blok bangunan yang saya tinggal sekarang. di blok ini terletaklah bilik saya di tingkat paling bawah sekali. hampir 3 tahun di sini tanpa berpindah bilik. sebabkan saya jaksa pada tahun 3 boleh la 'cop' rumah yang paling sesuai atas alasan mendaftar awal kerana hendak urus pendaftaran tahun 3 pada masa tu.

bilik ni saya pilih dengan berhati hati. satunya sebab ia dekat dengan surau. ini berdasarkan saranan nabi dan ulama kan. kalau kita nak pilih rumah nanti buatlah dekat dengan masjid. ia juga dekat juga jalan ke hospital dan juga bilik yang lain kosong. maksudnya saya boleh masukkan sahabat sahabat yang sama tahun kat sini.

tahun yang pertama tinggal disini bersama 3 sahabat yang lain. Helmi, Firdaus (owen) dan Hafiz.
tahun kedua Helmi ambil keputusan untuk berpindah. Tantawi mengambil alih.

3 tahun berada di sini tiada lah apa apa sangat tetapi apa yang penting adalah housemate yang ada bersama saya dalam masa itu.

sengaja saya tulis entry ini memandangkan mereka hanya ada 3 bulan sahaja lagi sebelum final exam sedangkan saya punya satu tahun lagi.

masih saya ingat kesedihan yang saya alami semasa tahun 3. habis sahaja teori OnG tu terus saya masuk bilik dan senyap. siapa yang perasan pada mulanya? mestilah housemate saya. mereka terus beri saya harapan pada masa tu untuk jangan putus asa dan teruskan dengan exam klinikal. sedikit semangat datang walaupun biasanya dalam exam apa yang saya perdict selalunya betul. saya teruskan exam.

terpaksa mengulang tahun 3 buat saya hampir hilang semangat. siapa yang ada disisi saya?
housemate saya...
mereka yang menelefon saya pada hari result di keluarkan.
selepas itu sering bertanyakan keadaan saya , malah membuat saya tidak begitu terasing daripada mereka. makan boleh bersama, keluar kenduri juga bersama. walaupun kadang kadang saya blurr dengan apa yang di bincangkan di bidang akademik.

terutamanya Hafiz. selalu memberi saya semangat di kala saya malas. kadang kadang dia datang duduk atas katil saya tengok apa yang saya buat. macam dia lagi tua dari saya pulak. pada dia jugak saya beritahu apa yang saya rasa. dan dia selalu menjadi pendengar yang setia. kerana..

dia housemate saya..

masuk sahaja tahun 4, dia beri semua nota yang saya perlu untuk setiap posting. walaupun tak sempat untuk tengok kerana banyak lagi buku yang perlu di habiskan. usahanya buat saya bersemangat.

rutinnya tidak berubah walaupun mereka berada di final year. tahun yang paling busy. cuma kadang kadang semua tidak ada dalam bilik serentak kerana hal akademik di luar.

namun makan bersama setiap hujung minggu jarang sekali miss. kami suka makan. kecuali hafiz la sebab mungkin tengah diet. yang lain ajak saje kat mana, nasi arab, carl's junior, KFC, Kapal dan lain lain.

kadang kadang mereka serentak juga tiada kerana urusan usrah di luar. tinggal juga saya seorang. kadang kadang saya juga hilang sorang diri kerana urusan usrah juga. walaupun fikrah usrah mungkin sedikit berbeza tapi matlamatnya sama. tiada masalah pun.

apa yang lebih menarik kami semua pernah menjadi JAKSA. tawi jadi semasa di KTSN, saya pada tahun 3 dan hafiz dan owen pada tahun 4 di KTDI. nyaris nyaris saya jadi JAKSA bersama mereka kalau tidak kerana politik. huhuhu..


 bermain bola tampar dengan Hafiz dengan helmi sejak tahun 1. tapi sekrang semua sibuk. saya tukar profesion kepada futsal.

 Hafiz. sebenarnya satu matrik di matrik pahang tapi tak kenal pun.sebab dia tak bergaul sangat atau aktif pada masa tu. sama juga dengan saya, time tu adalah masa study saya. banyak memberi semangat mungkin sebab anak sulung yang biasa dengan adik adik. banyak juga menolong saya dalam pelajaran. mengajar saya erti belajar di medical school.



 firdaus atau  Owen. seorang yang genius tapi sangat humble. buat saya berubah pandangan kepada orang orang seperti dia. baik tapi sedikit pendiam. baru baru ni banyak jugak bercerita hal peribadi kepada dia. maklumlah dah nak keluar dah pun. pendengar yang setia. mudah buat kira. sekarang saya bermain futsal dengan dia dan Tantawi.

Tantawi, classmate masa di maahad muhammadi dahulu. satu satunya hafiz di batch medic kami. ketua usrah kepada housemate saya dan membentuk kebanyakan sahabat sahabat yang lain. banyak berprogram bersama sejak tahun satu lagi. paling tidak lupa bila dia menjadi pengarah kepada "Untukmu Palestin" dan saya exco program.

di warisan mesra. tempat mengambil gambar bersama





tidak ada yang lebih saya syukurkan bila mendapat teman yang begini supportive, memahami dan hebat. mereka yang selalu ada.

semuanya terbaik bila berpeluang mengenali kamu semua.
mengangkat kembali saya yang jatuh,
malah tolong bersihkan kekotoran yang ada,
di beri lagi sokongan untuk terus berjalan..

mungkin luaran mereka tidak tahu
ada juga yang tidak puas hati
tapi saya kenal kamu
dan saya hargai apa yang ada pada kamu

3 bulan lagi masa kita
bertemu mata dan makan bersama

entah...
entah bila akan berjumpa lagi,
jika jodoh kita panjang
mungkin kita berjumpa di dunia
membawa panji islam yang selama ini kita dokong
jika tidak tunggu saja lah di syurga
insyaAllah..

ana uhibbukum fillah...

kadang kadang saya berfikir
sungguh co dependant kepada meraka
bilamana mereka tiada
masih adakah kekuatan itu

kepada siapa saya mahu berbincang
menunjukkan guide yang ada
seiring denga tahun akhir yang super susah
dan super busy

doakan saya terus begini
moga tidak lalai dengan arus dunia
doakan saya terus kuat
menempuh rintangan yang mendatang

kerana saya tetap perlukan sokongan kamu
wahai sahabat...

P/S: last week anaest sebelum posting honeymoon (psyciatric). log book, CWU, reflective writing, SGD dan SSM.
- terasa menepuk sebelah tangan
- saya adalah budak lelaki yang emo..

6 comments:

Anonymous said...

ak suka post ko ni, best sb terasa sedih plak time baca ni, huhu..

Anonymous said...

Salam..
Semoga sntiasa diberikan kekuatan & pertolongan dr Allah dlm menempuh sgl ujian hidup sbg pelajar medical..

Unknown said...

dh berapa tahun dh ko x komen kat sini umairah.. blog pun x update.. huhu

tq anon

Anonymous said...

best! jeles pun ada.
tatkala kita hilang kekuatan, Allah pasti akan ada, biar dalam ap jua bentuknya

Unknown said...

kawan ketika senang ramai, kawan ketika susah jarang sekali..

kadang kadang Allah hantar mereka ini sebagai asbab memberi kekuatan.. semua anugerah tuhan. : )

Anonymous said...

aku segan nak komen kat blog ko ni, tp post y ni mmg menyentuh hati, huhu..blog ak da delete lama dah pastu buat baru balik. tapi dah lama tak update. malas, heheh..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...