Monday, December 26, 2011

ada yang lebih baik..


tahun ni cuti sempena krismas hanya 3 hari. tidak seperti sebelum sebelumnya seminggu. cuti antara posting juga tidak lagi seminggu. semakin kuranglah hari saya balik ke kelantan.

suprisingly, semua keluarga saya berkumpul di KL pada tahun ni. tambahan semua yang bersekolah telah cuti. dan semalam semua pegi ke i-city. saya pun pelik dah dengan mereka. senang sangat di ajak berjalan jalan. cadangkan je semua okey. macam geng As Sidiq. teringat gelaran ni pada first year dulu. saya dan beberapa kawan yang lain mengelar diri begitu. ajak saje pegi mana mana , on je.. yang paling mencabar adalah ke Pulau Redang. keputusan nak pergi adalah waktu petang sebelum bertolak. sekarang dah tak boleh buat macam tu.

berbalik kepada keluarga saya. semua first time menjejak langkah ke situ. apa nak kata ye pasal tempat tu..

cantik..

menakjubkan..

susah nak buat salji salji sume..

semua pokok bercahaya dan warna warni..

saya berfikir kenapa ye mereka nak buat pokok berlampu ni?
ini kah yang paling cantik yang boleh di lakukan?

jawapannya tidak..

Oleh itu, apa jua yang diberikan kepada kamu, maka ia hanyalah nikmat kesenangan hidup di dunia ini sahaja, dan (sebaliknya) apa yang ada di sisi Allah (dari pahala hari akhirat) adalah lebih baik dan lebih kekal bagi orang-orang yang beriman dan yang berserah bulat-bulat kepada Tuhannya (Asshura : 36)

teringat saya mendengar ceramah mengenai ayat di atas.

Allah telah beritahu yang Dia telah memberi semua di atas dunia ini untuk kegunaan manusia kecuali apa yang di haramkan. cahaya lampu itu dapat di gunakan dengan adanya gas di dalamnya. jika tidak pasti tak menyala. banyak lagi yang kita dapat sampaikan tidak terhitung.

tapi apakah semua itu?

Allah kata itu semua adalah "mataa'". dalam bahasa arab, ia bermaksud sesuatu benda yang kita gunakan. mungkin suka mungkin juga tidak suka. contohnya kita guna laptop untuk buat kerja tapi kita bukanlah suka akan laptop ni. dia adalah sesuatu benda yang kita kena guna. itulah maksud mata'.

Allah beritahu lagi YANG LEBIH BAIK itu ada di sisiNya. kalau di kira apa yang kita ada sekarang mesti ada yang lebih baik. kalau sesuatu yang cantik, di sisi tuhan itu lagi cantik. kalau ada rumah , di sana ada rumah yang lebih baik. kalau kita ada baju yang branded, Allah punya lagi branded.

selain ia Lebih Baik, Allah tambah lagi 'wa abka'. maksudnya Lebih Kekal. tidak seperti di dunia ni. jika lampu bercahaya lama lama akan terbakar. jika punya isteri lama akan meninggal, jika ada kawan akan berpisah juga.

tapi Allah tidak beri begitu sahaja, ada syaratnya untuk mereka mendapat semua ini. haruslah dia benar benar yakin dan tawakal dengan Allah. tidak senangkan untuk yakin sesuatu yang tidak dapat di lihat, apatah lagi di bayangkan dengan fikiran tapi hanya dengar dengan telinga. tapi ini lah ganjaran bagi mereka.

begitulah Allah menjanjikan sesuatu agar manusia tidak terlalai kepada mata' dunia. supaya mereka lebih jauh matlamatnya

matlamat yang jauh LEBIH BAIK DAN LEBIH KEKAL

wallahu'alam

p/s: x siap cwu tapi boleh post baru
belajar sakit jiwa la pulak..
anak sedara sume dah besar

2 comments:

Anonymous said...

awat comel sgt bdk kecik nie?...tahniah encik al sbb sentiasa ada idea menulis...bleh guna idea yg kreatif jugak utk cwu hehehe

Al-Mizan said...

inherited.. huhu

apa yg saya belajar saya tulis, kalu saya berhenti belajar xde lah..

moga tak pernah berhenti...

nk buat cwu x perlukan kekreatifan kot. cut n paste..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...