Friday, February 5, 2010

sanah helwa ya akhi..



Berada di tanjung karang buat kami lebih mengnali. Kelmarin kami menyambut salah besday salah seorang sahabat. Sahabat saya ni hebat orangnya. Mendapat anugerah supir paling hebat. Selama saya berkawan, banyak sangat kelebihan yang ada padanya. Paling saya suka, dia seorang yang menepati masa. Semangat bila di bagi kerja.sangat komited. Walaupun nampak macam malu-malu tapi dia seorang yang punya pendapat yang bernas. Kami juga punya banyak persamaan dari segi gila-gilanya. Tapi kadang-kadang emo jugak..
Mudah cerita siapa yang dapat dia ni memang bertuah la…. Huhuhu
Bagaimana nak cari sahabat ek?
NASIHAT yang boleh diikuti dalam membina persahabatan ialah sebagaimana pesanan al-Qamah (seorang sahabat Rasulullah saw) kepada anaknya:

Pertama, pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnya, dia adalah hiasan diri kita dan jika kita dalam kekurangan nafkah, dia suka mencukupi keperluan.

Kedua, pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, dia suka menerima dengan rasa terharu, jikalau ia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, dia suka menghitung-hitungkan (menyebutnya) .

Ketiga, pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima dengan rasa terharu dan dianggap sangat berguna, dan jika ia mengetahui mengenai keburukan dirimu ia suka menutupinya.

Keempat, pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya, pasti ia memberi, jikalau engkau diam, dia mula menyapamu dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu, dia suka membantu dan meringankanmu serta menghiburkanmu.

Kelima, sahabat yang jikalau engkau berkata, ia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya saja. Jikalau engkau mengemukakan sesuatu persoalan yang berat dia suka mengusahakannya dan jika engkau berselisih dengannya, dia suka mengalah untuk kepentinganmu.
Dalam memilih sahabat kita hendaklah memilih sahabat yang baik agar segala matlamat dan hasrat untuk memperjuangkan Islam dapat dilaksanakan bersama-sama sahabat yang mulia.
insyaAllah. semoga kita semua temui sahabat yang sejati...
buat fizu, semoga setahunmu penuh dengan kebaikan...

2 comments:

redsugarpaper said...

eceh2..fizu..

Al-Mizan said...

yang menulis dan di tulis xd kkepentign lain ek. jgn salah faham. hehehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...