Wednesday, December 16, 2009

hari-hari kita 'short case'


masih teringat-ingat jawapan saya yang terang-terangan salah masa short case semalam. saya pun pelik kenapa saya boleh memberi jawapan itu sedangkan sign-sign yang terpampang amat jelas. Allah....

bagi yang tidak tahu, short case merupakan exam oral secara spontan di hadapan specialist. patient di sediakan untuk kita examine and come out with diagnosis dan differential diagnosis. 8 minggu yang di peruntukan untuk belajar di asses dengan hanya 20 minit. 2 case. jika fail, reseat posting la jawabnya. kena tambah 3 minggu lagi.

sedar atau tidak, semua manusia menghadapi 'short case' setiap masa. kita di asses sepanjang hidup melalui amalan kita. dengan ilmu yang kita ada kita di asses. resultnya antara dosa dan pahala. tapi malangnya kita tidak hadapinya seperti sebuah exam.

Maka sesiapa yang berbuat baik seberat biji sawi nascaya Allah akan membalasnya. Dan sesiapa yang berbuat jahat seberat biji sawi nescaya Allah akan membalasnya. (Az-Zalzalah: 7,8)

macam mane kita hadapi exam??
mestilah rapi persediaannya. sedikit lupa pasti akan terus memperingatinya. berhati-hati dalam menjawab. sering bertanya kawan-kawan jika ada kemusykilan. hebatkan..
kalaulah begitu setiap masa..

kita selalu lupa beramal dengan apa yang kita belajar. lupa hukum hakamnya sampaikan kita melanggar. kita lihat contoh zaman sahabat-sahabat nabi bagaimana mereka bilamana di turunkan wahyu kepada mereka. setiap mereka malu untuk menghafal ayat al quran yang seterusnya jika belum beramal ayat yang sebelumnya.

Allah maha adil. bagaimana? Dia provided 2 pegawai pemeriksaan yang tidak akan bias. dua pegawai peperiksaan yang menjawat jawatan jawatan Katibin (malaikat penulis) yang disifatkan tuhan sebagai Raqib (yang menulis dan mencatat amalan) dan Atid (yang sentiasa bersama manusia dan tidak berpisah) yang mana mereka berdua akan menulis setiap perbuatan atau perkataan kita. kita tidak perlu risau akan keadilannya. dan yang paling penting setiap amalan tak akan terlepas pandang.

Dan sesungguhnya terdapat malaikat penjaga pada setiap manusia. Mereka yang mulia dan menulis setiap perbuatan dan perkataan manusia. Mereka mengetahui apa yang manusia lakukan. (Al-Infitor: 10-12). Setiap perkataan yang terbit dari mulut manusia akan dicatit oleh malaikat yang bersifat Raqib (yang menulis amalan) lagi Atid (sentiasa berada disamping manusia dan tidak berpisah). (Qaf: 18).

kita juga punya peluang untuk berubah. bukan 20 minit menentukan segala-galanya. Allah maha menyayangi, memberi peluang untuk kita reseat pada bila-bila masa. syaratnya kita betul-betul sedia. jangan sampai kita fail sebelum 'reseat short case'.

"Katakanlah: "Hai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." ( Az-Zumar: 53)

jadi, ingatlah bahawa kita tengah exam sekarang. berhati-hatilah dengan setiap langkah, setiap bait kata-kata, setiap berprasangka. sehingga kita di anugerahkan 'sijil' samaada melalui tangan kanan ataupun tangan kiri. Allah itu maha melihat dan maha mendengar.

"Maka adapun orang yang beriman yang menerima buku amalannya dengan tangan kanannya seraya mereka berkata “Ambillah wahai manusia kitab amalanku ini dan bacalah. Kejayaanku ini kerana aku yakin bahawa aku percaya aku akan dihisab di hari kiamat." (Al-Haqqoh: !9,20)



wallahu'allam

p/s: balik cuti 4 hari sebelum masuk posting baru


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...