Friday, December 11, 2009

kenapa saya menulis..


kenapa saya menulis?? sebab seronok baca blog-blog orang lain. di ibaratkan hidup mereka di catat atas sesuatu. seronok membaca perjalanan hidup mereka yang penuh makna, penuh dengan isi tanpa sedikitpun terluang dengan kelalaian. ada kawan saya menulis antara sebab-sebab kita semua menulis:

ada perkara yang tidak aku pandai ungkapkan dalam kata-kata
atau
ada perkara yang bila diungkapkan dengan kata-kata lain pula jadi mesejnya
atau

aku sejenis orang yang pendiam ?
atau
tulisan mampu memberi masa aku memikrkan perkara apa yang hendak disampaikan

atau
inilah cara aku mengabadikan memori yang aku lalui
atau
ingin mencurahkan rasa hati yang tidak dapat diluahkan

atau
ingin membalas dendam terhadap diri yang tidak mampu membalas
atau
ingin memberi pengajaran yang diteladani
atau

berkongsi ruang hidup yang dilayari dari sehari-ke sehari
atau
ingin berkongsi hikmah yang diimani
atau
inilah dakwahku
atau
aku ingin menarik perhatian orang terhadap diriku
atau
kerana perhatian yang sering diberikan padaku ingin aku perbetulkan kesilapanku supaya tidak diikuti oleh mereka yang memerhati
atau
seronok tengok orang lain tulis blog, pastu lawa-lawa pulak tu
atau
tidak ingin ketinggalan
atau
sekadar ingin mewarnai kehidupan ku dan kehidupan si pembaca..


yang mana satu ek? ntah la....

saya pernah di beritahu saya banyak menulis tentang pengalaman. tak malu ke? mcm mana nak malu bukan semua kenal saya, semua orang punya pandangan lain, semua orang ada hak menyampah, semua orang ada hak memberi pandangan. terima je dengan hati terbuka.

salah satu kelebihan membaca dan menulis adalah kita mempunyai masa untuk berfikir sebelum luahkan apa yang terbuku. punya masa melihat dari sudut perspektif yang berbeza. saya mengambil masa paling lama 30 minit untuk setiap post.

saya suka menulis berdasarkan penjalanan hidup kerana ia lebih bersifat realistik. bukanlah atas angin. saya suka mendengar dan membaca karangan tok guru nik aziz juga atas sebab yang sama. ia membuat saya lebih faham petunjuk-petunjuk yang Allah dan nabi berikan melalui quran dan hadis. tidak sama dengan belajar sahaja. konsep sama apabila kita belajar secara teori mengenai samak tapi tidak pernah mempraktikkannya. adakah kali pertama kita melakukannya adalah tanpa was-was jika tiada tunjuk ajar?

saya juga tak punya kuasa untuk bercakap, siapalah yang ingin mendengar cakap orang yang tidak tsiqah ini. juga mempunyai communication problem. di potong sebelum habis berbicara.

yang paling penting segala tulisan saya adalah paling utama untuk diri saya. pembaca lain cuma di alu-alukan jika punya manfaat. jika hanya boleh menimbulkan ketegangan, sila berhenti.. tak berbaloi untuk sebuah blog yang kerdil.

'saya bukanlah orang yang tahu, sekadar memberi apa yang termampu, menjadikan ini sebagai lapangan perkongsian'


bulan lepas saya paling aktif menulis sebab ada sahabat-sahabat yang trigger indirectly. kalau tak, tak de orang pun datang kt blog ni.( walaupun sekarang tak banyak pun). terima kasih sahabat.


wallahu'alam


p/s; terperasan bahwa perjalanan lebih panjang dari pengajaran. huhuhu ubah2

2 comments:

madziani said...

salam,

write for the pleasure of writing.

Teruskan menulis.

Al-Mizan said...

emmm.. x faham..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...