Monday, December 7, 2009

transform..


saya pernah di tanye kenapa suka masa sekolah dulu. sekolah lelaki sahaja.
nak tahu apa yang saya jawab??
tak perlu iron baju. hahahaha...

sebenarnya bukan tu je. ada lagi...

paling penting sebab saya suka berkawan tanpa ada gangguan luaran. kawan yang akan menunjukkan dia yang sebenarnya. perangai, tingkahlaku, percakapan dan paling penting akhlaknya YANG SEBENAR.
tak mahu yang ciplak atau di tranform menjadi bukan dirinya.

saya amat tak suka bila kawan saya tiba-tiba berubah kerana faktor luaran. menjadi seorang kawan yang boring. tak original dan dalam pura puraan. saya jumpa mereka-mereka ini bermula masa matrik hingga sekarang. contoh faktor luaran yang paling terkenal adalah perempuan. mereka tiba-tiba menjadi orang yang saya tak kenal. lantas biasanya saya akan berlalu pergi.

kenapa mereka menjadi macam tu? adakah akhlak mereka sebelum ini teruk? ataupun segan? ataupun ada hati kat perempuan itu? jawablah sendiri.

bagi saya tak perlu semua itu. berubahlah bila keadaan memerlukan kita berubah. jangan kerana peribadi. tak tahu pula perempuan macam mana. kerana akhlak itu adalah manifestasi daripada apa yang kita didik dan buat. dalam konsep akidah akhlak adalah output setelah melalui input dan segala proses ibadah yang kita lakukan. jika di terima, maka jauh la dari maksiat perbuatan yang tidak elok. sampai bila nak berpura-pura. kalau berkahwin nanti macam mana? gelabah la..

"sesungguhnya solat itu mencegah daripada amalan keji dan mungkar"

sama juga kualiti sembahyang kita di depan orang dan bila kita sembahyang sendiri-sendiri. hitunglah sendiri. adakah kita berpura-pura dengan Allah. ingat Allah tidak tahu semua tu?

jika di sebut pasal akhlak banyak yang saya nk kupas tapi tak kuasa. kita kupas sikit-sikit nanti dengan contoh yang ada. jika anda menghayati hadis jibril pasti tahu makna akhlak itu. tapi itu hak peribadi masing-masing. teruskan jika mahu..

wallahu'allam

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...