Thursday, December 24, 2009

nak menang??? 2


setelah mempunyai blog, saya terjumpa ramai orang, berjenis-jenis, kawan lama, tak penah kenal , yang kenal tapi tak tahu, kawan kepada kawan, kawan kawan kepada kawan dan lain-lain. dapat jumpa mereka buat saya lebih berfikir betapa sempitnya hidup saya. hebat sungguh hidup di alam maya ni. saya bawakan kat sini salah satu post mereka yang saya kira tepat pada masanya (copy lagi la.hehehe).

Kenapa Allah berikan kepimpinan kepada musuh islam?

Dunia ini diibaratkan seperti sebuah hospital swasta. Bayangkan hospital ini saya punya. Saya invest 300 million. Selepas saya bina hospital ini , saya perlu mencari pekerja – MA, MO, specialist, tukang sapu, jaga, tukang dobi. Semuanya dengan kelulusan masing-masing. Walaupun saya tuan punya hospital, tiba-tiba anak saya minta nak kerja dengan saya. Kelulusan anak saya hanya PMR. Saya minta dia jadi tukang dobi. Meskipun saya tuan punya hospital tetapi saya tidak mahu merosakkan hospital ini.

Tapi kalau sebab dia anak saya, saya minta dia pakai labcoat dan pakai stetoskop, masuk bilik bedah dan menyuruhnya melakukan pembedahan dan saya minta anak yang lain pula menjadi pengarah hospital, maka hancurlah hospital. Orang yang ada degree, saya minta jadi jaga di hospital. Akhirnya rosak hancur lebur hospital tersebut.

Dunia ini milik Allah. Siapa menjadi pengarah dunia ini terpulang pada Allah. Dan Allah tidak mahu rosakkan dunia ini. Hari ini umat islam begitu teruk sehingga Allah tidak memberi kepimpinan itu kepada kita.

Setiap hari saya masuk hospital nak mesyuarat. Saya tengok anak saya jaga dobi. Saya abah, sedih tak bila saya tengok anak saya? Hospital adalah milik saya. Mesyuarat dalam bilik, semua orang tunduk kat saya. Saya tengok anak sulung saya jadi jaga. Saya cakap kat anak saya, gaji specialist RM10 000. Gaji jaga dan tukang dobi RM400 tapi kat rumah abah kasi RM20 000. Jangan marah, jangan sedih. Dia pun buatlah dobi, yang sulung jadi jaga.

Allah taala sayang kita. Allah taala kata kita ini semua kalau ucap lailahaillallah akan masuk syurga. Tapi kepimpinan dunia Allah tak beri kat kita. Rosak dunia ini kalau kat tangan kita.

Kita lihat Tunisia bila parti Nahdhah menang, yang mana ketuanya ialah Sheikh Rashid al-Ghannoushi. Saat itu pilihanraya hanya untuk tahu siapa yang kuat sahaja. Bila Sheikh Rashid al-Ghannoushi menang, dia dihukum bunuh. Tapi tak berjaya dihukum bunuh sebab 100 000 ribu orang dari ummah di Tunisia melawan. Akhirnya Sheikh Rashid al-Ghannoushi dibuang ke Britain . Kekallah presidennya Ben Ali yang tidak lulus UPSR dua kali yang kisahnya bermula sebagai driver pegawai tinggi. Dia kemudiannya berkahwin dengan anak pegawai tinggi tersebut. Pegawai tinggi tersebut tengok menantu dia yang bangang itu, takkanlah driver je. Hantar dia ke US , belajar kat sana , balik jadi timbalan menteri dalam negeri dan kemudian menjadi presiden hari ini. Dia mengikut segala telunjuk US . Sheikh Rashid al-Ghannoushi dituduh terrorist oleh akhbar Britain . Dia fight kat makhamah kat Britain dan menang. Akhbar kat Britain yang mengamalkan kebebasan bersuara pun akhirnya minta maaf. Maknanya ada this value kat negara Barat sehingga Allah beri kepimpinan kat dia. Tak beri kepimpinan kepada ummah yang menang AlHaq. Semua ini berlaku di Mesir, Turki dan negara Islam lainnya. Rasuah tidak payah cakap kat negara-negara Islam. Itu sebabnya Allah tidak bagi kepimpinan dunia kepada umat islam. Anak saya tidak cukup syarat, dia kerja dobi tapi di rumah, saya bagi RM20 000 sebulan.

Allah tidak bagi kepimpinan kepada umat Islam tetapi di akhirat nanti Allah bagi syurga.

Tapi adakah kita rela kita dobi sahaja? Alangkah indahnya kalau kita jadi pengarah hospital, specialist. Bila saya tengok anak saya, saya bagi kefahaman kat dia. “Kau kalau belajar betul-betul, ambil SPM, tak dapat biasiswa pun takpe, abah hantar belajar. Duit abah banyak. Belajar sahaja betul-betul”, pesan saya. Setiap kali saya pergi hospital, saya nampak anak saya mula membaca. Lepas gosok baju, dia membaca. Satu hari dia beritahu yang dia dapat tawaran belajar perubatan. Saya pun hantar dia belajar dan satu hari dia beritahu saya yang dia dah dapat sijil MBBS. Sebagai seorang ayah dan tuan punya hospital, saya tidak tunggu lama. Saya masukkan dia ke beberapa department untuk mencari pengalaman dan dalam jangka masa yang sekejap saya jadikan dia pengarah hospital.

Sekiranya umat Islam (tidak usah cerita luar, cerita tentang diri kita) mencukupi syarat untuk memegang kepimpinan dunia, Allah tidak tunggu sesaat pun.

Walikulli ommatin ajalun faitha jaa ajaluhum la yastakhiroona saAAatan wala yastaqdimoona (7:34)

Setiap umat ada ajal, apabila ajalnya sampai, Allah taala tidak tunggu sesaat pun atau mempercepatkannya. (7:34)

Boleh sahaja negara barat ini jatuh, tapi siapa yang akan memimpin ummah ini? Adakah kaki rasuah, kaki judi? Atau seorang yang bagus akhlaqnya, bagus fikrahnya?

Ini sebenarnya cita-cita kita. Cita-cita kita adalah untuk memperbaiki diri kita dan mencukupi syarat menjadi hamba Allah yang soleh. Apabila menjadi hamba Allah yang soleh, ada title soleh maka tunggulah janji Allah.

Walaqad katabna fee alzzaboori min baAAdi alththikri anna alarda yarithuha AAibadiya alssalihoona (21:105)

Kami telah menentukan di dalam Zabur, yang sebelumnya ditentukan di dalam Taurat, bumi ini akan kami berikan pengarahnya di kalangan orang-orang yang soleh. (21:105)

Pengarah bumi hanya orang-orang yang soleh sahaja. Peranan kita adalah mencukupi syarat untuk memegang kepimpinan dunia. Mungkin pelik kita berbicara tentang hal menguasai dunia. Hatta di lecture hall pun kita hanya berbicara sekitar kursus kita semata-mata. Rasulullah SAW mula di rumah AlArqam bin Abi Arqam, di celah Bukit Safa, tiada hidupan di sahara yang panas itu, tiada tamadun. Tapi di dalam rumah itu, dia berikan kefahaman tentang risalah yang agung ini. Bermula dari seorang, sepuluh orang kemudian beratus orang. Akhirnya setelah 30 tahun, orang Arab memerintah dunia.

Perubahan mesti dalam diri. Kita nak jadi apa? Apa matlamat hidup kita? Apa risalah yang kita nak bawa? Tidak sedihkah kita melihat ummah? Siapa yang mahu memimpin ummah ini? Akhirnya tugas kita adalah membaiki diri kita dan membawa risalah.

Inna Allaha la yughayyiru ma biqawmin hatta yughayyiroo ma bianfusihim (13:11)

Allah tidak ubah nasib sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada di dalam diri mereka. (13:11)

Bayangkan tadi anak saya tukang dobi, tak belajar apa-apa tapi pakai labcoat dan stetoskop, adakah dia seorang doktor? Allah tidak mahu luaran, tapi Allah mahu dalaman.

Di antara wanita sekretari dan bidadari, mana yang lebih kuat dalam diri anda? Di antara rumah yang hebat dengan rumah di syurga, mana yang lebih kuat dalam diri anda? Bila ada usrah dan juga movie, mana satu yang lebih kuat dalam diri anda?

Allah nak tengok dalam. Bila dunia ini dah tiada dalam hati, fikir akhirat, maka saat itulah Allah akan berikan dunia buat kita. Allah tidak akan berikan dunia andai ada sekelumit dunia di dalam hati.

Jadilah orang yang bawa risalah, penuhilah syarat kemenangan.

p/s: asyik copy je. dh semakin malas + x sempat. kredit untuk afeera (ummuafeera.blogspot.com)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...