Friday, May 21, 2010

concernkah?

malam ni saya rasa marah. marah dengan sesetengah orang yang saya kenal. mereka yang bergelar muslim. yang mengaku bahawa tiada tuhan melainkan Allah. dan nabi Muhammad itu pesuruh Allah. yang tiap harinya berhubung dengan Allah 5 kali sehari. pada tiapnya menyebut selawat keatas nabi. dan setiapnya juga memperbaharui janji setia.

saya akui setiap orang punya cara tersendiri. setiap orang punya pandangan sendiri. tapi bila mereka mempersoalkan tindakan saudara kita yang lain, mereka yang concern terhadap nabi yang selama hidupnya tak pernah tidak memeikirkan tentang umatnya. sehingga saat- saat ajalnya masih merisaukan ummatnya, yang  memboikot. itulah yang saya marah.

walaupun benda yang berlaku hari ini bukanlah baru. jika korang layari internet dengan lama pasti juga berjumpa dengan banyak karikatur yang begitu hina. bukan sahaja itu mereka juga mempersendakan al quran dengan membuat cerita yang jijik kepada asbabun nuzul sesuatu ayat dan hadis. concernkah kita?

saya teringat tentang sejarah bilamana maruah islam begitu tinggi. pabila seorang yahudi mengacau seorang muslimat dengan menyelak kainnya. berita tersebut sampai kepada pemerintah islam di negara lain. dan pemerintah itu mengisytiharkan perang kepada mereka. itu kalu seorang muslimat. inikan pula nabi kesayangan kita Muhammad saw. concernkah kita?

bila mereka ini mengatakan banyak lagi cara lain untuk menunjukkan kemarahan. memang benar. kamu ingat orang muslim semua bodoh? semua cara itu telah kita sedaya upaya laksanakan. bermula dengan pemerintah hingga kepada rakyat. segenap penjuru kita masuk. adakah kamu salah seorang dari padanya???

semua itu menunjukan kita lemah katanya. kita lemah bila kita tidak bersatu. kerana ada orang macam kamu kita lemah. bilamana ramai yang hanya bercakap dan tak memberi sebarang sokongan kita lemah. bersatu adalah sunnah yang di tunjukkan oleh Allah dan rasul. kamu rasa kenapa kita di wajibkan keatas lelaki untuk sembahyang jumaat. agaknya kenapa kemenangan islam itu pabila subuh berjemaahnya sama dengan sembahyang jumaat?.  agaknya kenapa haji itu dilakukan hanya di mekah? itulah syiar. syiar islam.. adakah kamu salah seorang darinya??

sudah tiada apa yang mahu saya katakan. cukuplah jika kamu boleh merenung kembali. islam sedang berada dalam keadaan asing. biar orang kata lemah atau gila. tak kesah. itu yang nabi ajar. jika tidak bersetuju, tidak mengapa. saya bukanlah orang yang tahu. tapi saya CONCERN..

wallahua'lam

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...